Infografika: Češi a nakupování na internetu v roce 2016
Češi mají jasno. Na internetu jim nejvíce chybí e-shopy, které prodávají potraviny a vybavení pro hobby a zahradu. Ze značek jde zejména o řetězce IKEA, Lidl a Kaufland. Vyplývá to z nového výzkumu agentury Ipsos a konzultační společnosti ACOMWARE. Podle jeho výsledků postupně ubývá počet lidí v kamenných prodejnách. Téměř 84 % respondentů také potvrdilo, že na internetu nakupuje častěji než dříve.
V roce 2016 byly kamenné obchody převažujícím místem k nákupu pro 40 % zákazníků. Celkem 31 % dotázaných naopak uvedlo, že nakupuje zejména na internetu. „Zbytek respondentů dělí své nákupy rovnoměrně mezi oba typy obchodů. Je pravděpodobné, že toto číslo dále poroste právě ve prospěch internetu,“ myslí si Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE.
Důvodem, proč lidé v posledních letech více preferují e-shopy, je zejména rozvoj internetového obchodování v nových segmentech. „Jde hlavně o potraviny, drogerii nebo hobby. Například u hobby a zahrady se podíl osob, které podle vlastních slov uskuteční většinu nákupů v kamenné prodejně, letos oproti roku 2014 snížil z 59 % na pouhých 35 %,“ vysvětluje Penkala.
S celkovým růstem tuzemské e-commerce, jejíž obrat v loňském roce dosáhl 81 miliard korun, souvisí také stále pozitivnější vztah Čechů k online nakupování (87 %). „Nadprůměrně pozitivní jsou v tomto ohledu zejména muži ve věku 15 až 34 let,“ říká Penkala. Pokud jde o kategorie, v nichž internet převažuje nad kamennými prodejnami, rekordmanem je elektronika s 62 % domácností. Podobně mají navrch internetové nákupy u knih, hudby, filmu, sportovních potřeb nebo dětského zboží.
Názor na to, jaké zboží chtějí Češi na internetu více nakupovat, se liší podle pohlaví. Zatímco muži postrádají e-shopy v kategorii hobby a zahrada, u žen jde hlavně o drogerii. „Je to dáno tím, že na českém trhu je v těchto segmentech menší množství e-shopů a prakticky chybí velké obchodní řetězce. Téměř třetina lidí by si konkrétně přála, aby na internetu prodávala IKEA. Ta nedávno spustila službu „klikni a dovezeme“, která už připomíná klasický e-shop,“ říká Penkala. Češi by dále nejvíce ocenili, pokud by na internetu prodával Lidl nebo Kaufland.
Téměř polovina (46 %) zpovídaných uvedla, že si jde většinou zboží před nákupem on-line prohlédnout do kamenného obchodu. A platí to i naopak – zhruba polovina těch, kteří si pořídili zboží v kamenné prodejně, používá jako zdroj informací před nákupem internet.
Pokud jde o samotné online nákupy, k nim Češi využívají v 82 % osobní počítač, mobil je zastoupen u 11 % objednávek, tablet pak u 7 %. „U zákazníků přitom primárně rozhoduje cena, kterou za klíčové kritérium označilo 67 % respondentů. Toto číslo ale od posledního výzkumu o 6 % pokleslo,“ říká Penkala. Naopak roste význam dalších služeb, jako jsou rychlost a způsob dopravy nebo pohodlí při nákupu.
Kompletní infografiku si můžete prohlédnout níže (kliknutím na ni ji zvětšíte).
Celý výzkum ACOMWARE si můžete zdarma stáhnout na adrese www.acomware.cz/spotrebitelsky-vyzkum-2016.