Irská kampaň proti kouření dobývá svět
Jak se pozná, že je vaše kampaň úspěšná? Například tak, že ji od vás převezme podobná organizace tisíce kilometrů daleko. A to je přesně případ kampaně „QUIT” (Končím, pozn. redakce), kterou uveřejnila irská vládní organizace HSE. Ta zajišťuje zdravotní a sociální péči všem obyvatelům Irska.
Celý spot má jednu minutu, během které jednotliví aktéři pomocí tzv. lip sync získávají do svých úst slova slavné písně od Glorie Gaynorové z roku 1978. Tuto píseň otevírá velmi povzbudivý a optimistický text:
„Zpočátku jsem se bála, byla jsem zkamenělá,
Myslela jsem si, že bez tebe nemůžu žít.
Ale pak jsem strávila tolik nocí přemýšlením o tom, jak mi vlastně ubližuješ.
A tak jsem zesílila a naučila jsem se s tím vypořádat.”
A o čem je vlastně řeč? O vztahu jednotlivých aktérů k cigaretám.Ve stejném optimistickém a odhodlaném duchu pokračuje i zbytek písně. Na celou kampaň, za kterou stojí agentury BBDO Dublin a 2AM films, se podívejte níže.
Zmíněná reklama je unikátní svým přístupem. Vyzývá lidi, aby přestali kouřit a upozorňuje, že jsou cigarety škodlivé. Zmíněný koncept je častým námětem zdravotních organizací, nicméně málokterá dokáže předat toto poselství optimisticky. Naopak ve většině případů se spíše setkáváme s hrozbami, fotografiemi zničených orgánů, apod.
Na ukázky zmíněných zastrašujících kampaní se můžete podívat na videu níže. Pokud se však nechcete vystavovat pohledům na krev a znetvořená lidská těla, tak si jej raději nepouštějte.
A právě proto, že se v tomto odvětví objevuje tolik negativních kampaní, je skutečně osvěžující vidět i jiný přístup.
„Stejně jako lidé, kteří s kouřením přestali, tak i někteří lidé v reklamě se nachází ve fázi, kdy chtějí přestat. Další si připouštějí, jaký vliv mají cigarety na jejich život. Ovšem úplně všichni zastávají ke kouření vzdorovitý přístup. Slova zvolené písně I will survive odráží pocity mnoha jedinců, kteří s kouřením přestávají a vyjadřují následně získaný osvobozující pocit,” uvedla HSE ve své tiskové zprávě.
Fidelma Browneová, která je vedoucí programů a kampaní v HSE, pro AdFreak v návaznosti popularitu jejich kampaně za Atlantikem uvedla:
„Jsme nadšení a současně velmi hrdí, že naše kampaň docestovala tak daleko a doufáme, že pomůže dobré věci. Tato kampaň je nejsilnější, kterou jsme realizovali.”
Kampaň QUIT upoutala například Odbor kontroly tabáku náležící pod stát New York v USA. Tento odbor ji začal využívat pro své vlastní účely. Jak doplnila Browneyová, zájem o jejich kampaň projevily už i Británie a Austrálie a navíc získala 4 ocenění v rámci Kinsale Sharks festival a jednu na Epica Awards.
QUIT je již druhým počinem od HSE, který se dočkal globální popularity. Prvním byla série tří videí z roku 2011, ve kterých se objevuje Ir Gerry Collins se svou rodinou. Tato videa byla velmi silná, protože se natáčela v době, kdy Gerry umíral na rakovinu plic způsobenou tabákem. Na ukázku jedné této kampaně se můžete podívat ve videu níže.
Zdroje: Adweek, The Stable
Kam dál?
Způsoby, jakým upoutat pozornost kuřáků a povzbudit je, aby přestali, je celá řada. Dalším originálním nápadem byl citylight, který kašlal na kuřáky. Doslova.