John Lewis přichází s masožravou vánoční reklamou. Sváteční kouzlo jí nechybí
Vánoční reklama britského retailového řetězce John Lewis je tady. A už od začátku je něco jinak. Za prvé neotevírá sezónu vánočních reklam. Dříve s ní přišla už Coca-Cola, ale také přímá britská konkurence na retailovém trhu Sainsbury’s a Aldi. Za druhé po 14 letech za reklamou nestojí agentura Adam & Eve/DDB, jež za tu dobu udělala z vánočních kampaní řetězce kultovní záležitost, na kterou se lidé v listopadu těší.
Jinak je více věcí, pojďme ale prvně k tomu hlavnímu: novému spotu s názvem Snapper: The Perfect Tree. Malý chlapec Alfie chce vypěstovat ten nejlepší vánoční strom. Z darovaného semínka vyroste masožravá rostlina (konkrétně tzv. Venušina mucholapka, pozn. red.). Z pokojové rostliny, která by měla občas odstranit otravnou mouchu, se ale stává monstrum připomínající hlavní postavu z filmu Adéla ještě nevečeřela.
Rodiče ho ve snaze ochránit před pozřením psa, věcí a snad i rodinných příslušníků vyhodí na zahradu na mráz. Chlapci to je pochopitelně líto, obzvláště když přijde sváteční ráno, kdy se rozdávající dárky.
O velké vánoční překvapení vás ale nechceme připravit. Podívejte se na to sami.
.
.
.
.
.
.
.
Mucholapka na zahradě svou hrozivostí už překonává masožravku z české filmové klasiky a aspiruje spíše na konkurenta hlavní (nelidské) postavy sci-fi Vetřelec. A v jednu chvíli spotu to vypadá, že nastanou i jisté scénáristické překryvy. Naštěstí mucholapka spořádá jen obaly z dárků a stane se jejich nejlepším rodinným distributorem.
Obchodní ředitelka John Lewis, Charlote Lock, uvedla v tiskové zprávě:
„Jsme národ, který miluje vánoční tradice — od klasických tradic, jako je hraní pantomimy a zdobení stromečku, až po nové tradice, jako je výroba vlastních dárků a setkávání se vzdáleně na Zoomu.
Mnozí z nás mají své vlastní jedinečné sváteční tradice, a to je činí ještě výjimečnějšími. Film oslavuje témata rodiny a vyvíjejících se tradic a ukazuje, že dokonalé Vánoce jsou společné hledání radosti s blízkými, ať už jsou vaše tradice jakékoli."
Zajímavým detailem je jistě i to, že v rodině se nevyskytuje otec, ale přítomna je babička. Značka tak upozorňuje i na různá rodinná uspořádání.
Děj reklamy probíhá za operního zpěvu Andrea Boccelliho písně Festa (v češtině „Oslava“), která byla složena speciálně pro reklamu. I to je odklon od dosavadní tradice využít jako podkladovou hudbu cover slavného hitu z minulosti. Nikdo ale nemohl předpokládat, že se nová agentura Saatchi & Saatchi London bude snažit svého veleúspěšného předchůdce přímo napodobovat. Je přitom nutné uznat, že se ji podařilo navázat tím nejdůležitějším: přinesla neotřelý příběh, který nepostrádá vánoční kouzlo.
Kampaň bude mít opět i charitativní rozměr. Píseň Festa se prodává s prodlouženou stopáží jako singl, a zisk pak půjde na charitu. To samé platí i pro merch spojený s kampaní. Britové si můžou pořídit za 3 libry vánoční pohled se semeny Venušiny mucholapky nebo si ji za 18 liber koupit v plyšové podobě.
Kam dál?
Podívejte se loňskou vánoční reklamu John Lewis — poslední od agentury Adam & Eve/DDB. Byla o poznání civilnější než ty předchozí, ovšem se silným poselstvím.