Kampaň Přeživší zachraňovala životy rumunských řidičů
Rumunsku patří v počtu mrtvých při automobilových nehodách pravidelně na první příčky mezi zeměmi EU. Přispívá k tomu i to, že mnoho rumunských řidičů ignoruje bezpečností pásy. Někteří z nich si je zapínají, ale zcela neúčelně za zády. Chrání paradoxně sedadla, ne sebe.
Varování v televizi ani zvýšený počet pokut za toto chování příliš nepomohl ve zlepšení situace. Proto se rumunská policie rozhodla k jiné formě kampaně, kterou pro ní vedla tamní agentura Mercury360 Communications. Ta začala obcházet vrakoviště a z vozů, které se staly aktéry smrtelných nehod začali vytahovat sedadla.
Veřejná instalace těchto sedadel posloužila jako přehlídka příběhů lidí, kteří se rozhodli nechránit se bezpečnostním pásem a zemřeli. Naleznete je také na k tomu dedikované microsite. Kampaň nesla jméno Přeživší, byla jimi ovšem sedadla, ne lidé. Tento způsob prezentace zaujal i média a stal se celostátním tématem. Poselství kampaně zasáhlo na 9,8 milionů lidí, tedy téměř polovinu obyvatel Rumunska.
Kampaň běžela loni v červenci a srpnu, v měsících, kdy je tradičně největší počet smrtelných dopravních nehod. I díky medializaci této problematiky se jejich počet v daném období po mnoha letech snížil, ve srovnání se stejnými měsíci v roce 2015 dokonce o 16.7 %. Kampaň nazvaná Přeživší tak dostála svému jménu a skutečně pomohla přežít, tentokrát nejen sedadlům v autě, ale i skutečným lidem.
Zdroje: Adeevee, Balkan Insight, Supravietuitori