Kampaň s temným podtextem. Tetování přeživších koncentračních táborů se proměnilo v čísla, která varují před dnešní nenávistí
Dopady druhé světové války byly tak zničující, že se mnozí optimisté domnívali, že se nic podobného jako nacismy řízená genocida Židů už nemůže opakovat. Dnešní realita se zvýšeným výskytem antisemitismu i v řadě západních států ovšem ukazuje, že historii je stále potřeba připomínat. Přesně to je přitom posláním The History Channel, který letos slaví 25leté výročí. 80leté výročí je v roce 2025 spojeno s Šoa, hebrejským termínem pro holokaust, který začal být široké veřejnosti známý až po osvobození koncentračních táborů s koncem druhé světové války. Televizní kanál se proto rozhodl obojí spojit.
Výsledkem je pozoruhodná kampaň s názvem „History Outnumbered“ (Historie přečíslena). Vězni koncentračních táborů ztratili jméno, byli pouhým číslem, které měli vytetované na paži. Z tohoto symbolu dehumanizace na rukách přeživších jsou na reklamních vizuálech tvořena další čísla, která dohromady tvoří aktuální cifry.
Dozvíme se tak například, že v roce 2024 bylo zaznamenaných v Německu:
- 33 963 trestných činů z nenávisti;
- 1 856 lajků pod komentářem „Chybíš nám, Hitlere“;
- nebo 162 neonacistických pochodů uspořádaných během šesti měsíců.
Což jsou alarmující čísla na zemi, kde bylo donedávna jakékoliv otření o odkaz nacistické ideologie bráno jako něco podvratného a velmi nevhodného.
Tato kampaň z dílny agentury Dentsu Creative Iberia má být kreativním budíčkem pro společnost. Jakýmsi voláním na poplach a připomínkou toho, že iracionální nenávist vůči Židům a dalším skupinám obyvatelstva stále zastiňuje mysl mnoha lidí. The History Channel tím naplňuje své poslání a jednoduše obhajuje svou potřebnost, třeba jen proto, že nemalé množství lidí dnes holokaust popírá nebo relativizuje.
Kampaň představuje silné propojení živé paměti toho, co lidská nenávist a fanatismus dokáže, s jejich aktuálními projevy. A pochopitelně v sobě nese i podtext slavného rčení, že ti, co se nedokážou z historie poučit, jsou odsouzeni si ji zopakovat. Byla umístěna ve Španělsku v tisku, televizi a jako venkovní reklama na CLV panelech a plakátech.