Kofola přichází s projektem Cirkulka. Uvádí nealko nápoje ve vratném skle do prvních obchodů
Projektem Cirkulka završuje Kofola ČeskoSlovensko svůj cíl vytvořit cirkulární systém pro další kategorii svých nápojů. „Z odborných analýz, které jsme si nechali zpracovat, vyplývá, že vratné obaly jsou jedním z nejlepších řešení ve vztahu k přírodě. Jsem rád, že ani pandemie, ani složitá ekonomická situace nám nezabránily uskutečnit naše sny a že jsme dovedli projekt Cirkulka do zdárného konce, tedy vlastně začátku,“ říká Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola.
Kofola, Vinea a Rajec budou mít litrové skleněné vratné lahve
Cirkulka je novou alternativou pro všechny, kteří nechtějí kupovat nealko nápoje v jednorázových obalech, hledají udržitelná řešení nebo jim jednoduše nápoje ze skla více chutnají. „Tradiční a oblíbené značky, jako je Kofola, Vinea nebo Rajec, mají potenciál změnit spotřební chování lidí. Proto právě ony odstartovaly náš projekt vratných skleněných lahví v maloobchodě," vysvětluje Jannis Samaras.
Přivést Cirkulku na pulty obchodů znamenalo pro Kofolu investovat více než 30 milionů korun do jejího vývoje. „Část nákladů vyžadovala úprava výrobní linky, etiketovačky a paletizace. Hlavní investice však putovaly do vývoje odolných vratných lahví a modulární přepravky z recyklovaného materiálu," objasňuje Markéta Ryšková, projektová manažerka, která měla Cirkulku od počátku na starosti. „Udělali jsme maximum pro to, aby Cirkulka dokonale ztělesňovala princip cirkularity, který je podle nás cestou budoucnosti. Snažili jsme se zachovat současný komfort, na který jsme jako spotřebitelé zvyklí, ale zároveň přispět k prodlužování životnosti obalu, i k minimalizaci odpadu a dopadu na životní prostředí," dodává Markéta Ryšková.
Skleněné litrové lahve Cirkulky navrhl slovenský designér Martin Turzík a vyrobila tuzemská sklárna Moravia. Mají recyklovaný hliníkový šroubovací uzávěr a zdobí je jen drobná papírová etiketa. Spolu s lahvemi uvádí Kofola do oběhu originální přepravky, které lze jednoduše spojit, díky čemuž pojmou 6, nebo dokonce 12 lahví.
Cirkulku doveze Rohlik.cz, koupíte i v Tescu
Vratné skleněné litrovky bude Kofola zavádět do retailu napříč Československem postupně. Uvedení Cirkulky na český trh stojí zejména na spolupráci s Rohlik.cz, největším českým online obchodem s potravinami. „My na Rohlíku se snažíme dlouhodobě snižovat odpad z obalových materiálů a přispívat tak k šetrnějšímu a udržitelnějšímu vztahu k přírodě i našim dodavatelům a zákazníkům. Proto jsme velmi rádi kývli na spolupráci s Kofolou na projektu Cirkulka, který nabízí zákazníkům jejich oblíbené nápoje ve vratném skle a přitom nenarušuje komfortní zónu spotřebitelů - tím, že je možné vracet lahve prostřednictvím našich kurýrů," říká Lutfia Volfová, tisková mluvčí Rohlik.cz.
Dalším distribučním kanálem pro Cirkulku se stane Tesco. Na Slovensku jsou vratné nealko lahve dostupné už ve většině prodejen této maloobchodní sítě, v Česku startuje distribuce na vybraných prodejnách. Spotřebitelé si mohou do jedné přepravky nakombinovat oblíbené nápoje – Kofolu, Vineu i Rajec dle vlastní chuti. Prázdné láhve i přepravky mohou vracet na běžných místech výkupu lahví. Záloha za láhev činí 8 korun, záloha za přepravku 50 korun.
Čím více otoček, tím nižší uhlíková stopa
Z LCA analýzy, která posuzuje celý životní cyklus výrobku a jeho vliv na životní prostředí a kterou si Kofola nechala zpracovat odborníky z Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT) v Praze, vyplynulo mnoho zajímavých poznatků. Vratná lahev Cirkulka vykazuje ve srovnání s PET lahví i s PET lahví s 25 % recyklovaným podílem nižší náročnost na spotřebu neobnovitelných zdrojů. Cirkulce zároveň stačí pouhých 8 cyklů, aby se její uhlíková stopa při jednotné teoretické vzdálenosti vyrovnala dopadu jednorázových PET lahví. Běžná životnost skleněných vratných lahví je přitom mnohonásobně vyšší. A s každou další rotací se uhlíková stopa vratného skla snižuje. Cirkulka má přínos také v rámci tzv. reverzní logistiky, kdy se kamiony nevracejí z obchodních řetězců nebo jejich distribučních center zpět do závodu prázdné.
„Nealko ve vratných skleněných lahvích bylo v minulosti běžnou součástí našich životů. Věříme, že nejen ekologická šetrnost a opětovné použití již vyrobené láhve, ale také možnost vychutnat si naše oblíbené značky ze skla, budou hlavními motivátory, díky kterým přijdou spotřebitelé Cirkulce na chuť," uzavírá Jannis Samaras.
.