Kuřáci hodnotí zařízení na zahřívání tabáku a elektronické cigarety přísněji než odborníci

31. 5. 2021 | redakce
Dnešek je Dnem bez tabáku. Ten je čím dál víc zatracován, přesto se téměř třetina (29 %) Čechů řadí mezi kuřáky, z toho 26 % používá zařízení na zahřívání tabáku a 17 % si oblíbilo elektronické cigarety. Názor na ně na sociálních sítích odhaluje analýza Newton Media.

Téměř polovina českých kuřáků používá zařízení na zahřívání tabáku nebo elektronické cigarety, tzv. vaporizéry. Jak vyplývá z mediální analýzy společnosti Newton Media, diskutující na sociálních sítích jsou v jejich hodnocení mnohem přísnější než odborníci vystupující v médiích. Zatímco adiktologové vidí hlavní potenciál produktů e-kouření v léčení závislosti na tabáku, laická veřejnost kritizuje jejich zápach.

Podle loňského průzkumu agentury Nielsen Admosphere se téměř třetina (29 %) Čechů řadí mezi kuřáky, z toho 26 % používá zařízení na zahřívání tabáku a 17 % si oblíbilo elektronické cigarety. Podle mediální analýzy společnosti Newton Media jsou diskutující na sociálních sítích v jejich hodnocení mnohem přísnější než odborníci, kteří se k nim vyjadřují v tradičních médiích.

Hlavní argumentace uživatelů produktů e-kouření stojí na vnímání zápachu či naopak vůně a na hodnocení jejich dopadu na zdraví. Pro odpůrce je největším problémem negativní čichový zážitek. Až na výjimky ovšem zápach vytýkají pouze zahřívanému tabáku. Tento odsudek míří hlavně na produkt IQOS, který v médiích úplně zastínil všechna zařízení na zahřívání tabáku i vaporizéry, což odpovídá jeho dominantnímu postavení na trhu. Naopak obhájci si pochvalují eliminaci zápachu, a to i na oblečení či v bytě. Část dokonce vyzdvihovala příjemnou vůni, což se však týkalo spíše vaporizerů a konkrétních náplní do nich než zařízení na zahřívání tabáku. 

U obhájců však stála na prvním místě otázka zdraví. „Vedle subjektivních komentářů o zlepšení dýchání zaznívaly i argumenty převzaté od odborníků poukazujících na to, že produkty e-kouření obsahují o 95 % méně škodlivin než ty klasické, a že u hořící cigarety není hlavním rizikem nikotin, nýbrž karcinogenní produkty spalování,“ říká Daniel Weidenhoffer ze společnosti Newton Media. „Podobně racionálně vyznívaly ale i argumenty odpůrců zahřívačů tabáků a e-cigaret. Ti upozorňovali, že se jedná o poměrně nový produkt, jehož škodlivost se může projevit až v budoucnu anebo že je jedno, jestli si kuřák zničí plíce produkty e-kouření nebo klasickou cigaretou,“ doplňuje Weidenhoffer. 


Zdroj: Newton Media

Hrozbu pro výrobce tradičních cigaret i jejich snahy přeorientovat se na produkty založené na zahřívání tabáku či vaporizéry představují však hlavně komentáře ze střední části obou argumentačních pyramid. U odpůrců je to popis konkrétních vedlejších účinků (bolesti hlavy, návaly kašle, bolesti břicha, škrábání u hlasivek apod.), které mohou odrazovat účinněji než subjektivní soudy o vůni či zápachu i než obecné popisy škodlivých účinků, které uživatel slýchá už od dětství. Ještě větší hrozbou pro výrobce jsou pak argumenty obhájců e-kouření, kteří vyzdvihují, že díky zařízením na zahřívání tabáku či vaporizérům se jim podařilo snížit spotřebu klasických tabákových výrobků, ušetřit a potenciálně třeba i skončí s kouřením. Nižší či nulová spotřeba tabákových výrobků je zajisté výhrou pro kuřáka, nikoli však pro výrobce.

 

Velké téma pro adiktology

 

V mediálních výstupech nejcitovanějších adiktologů tvoří problematika e-kouření výraznou část „tabákové“ medializace. Nejcitovanější odborníci se shodují na těchto premisách: Nejlepší je nekouřit, produkty e-kouření jsou sice dobré pro odvykání, ale určitě nejsou vhodné pro nekuřáky, zahřívaný tabák je lepší než hořící tabák, vapování je zase lepší než zahřívaný tabák a e-kouření je sice užitečné, ale lékař a tabáková firma nejsou spojenci.

Podle části odborníků cokoliv, co sníží přísun škodlivin do těla, znamená pro adiktologii přínos. Při e-kouření totiž nedochází k hoření a vdechování karcinogenních produktů spalování papíru a tabáku. S určitými obavami do budoucnosti naopak hledí druhá skupina odborníků, které dělají starost hlavně dopady e-kouření na mladou generaci. Nebezpečí zařízení na zahřívání tabáku a e-cigaret spatřují v jejich snadné dostupnosti. Produkty e-kouření působí na mladé lidi atraktivněji než klasické tabákové výrobky a vnímají je jako statusový symbol. Cesta od příležitostného užívání k závislosti je přitom u nikotinu velmi krátká. Mediálně nejvýraznější adiktoložka, profesorka Eva Králíková z Centra pro závislé na tabáku III. interní kliniky 1.LF UK a VFN upozorňuje na kroky tabákových firem. Ty podle ní potřebují oslovit právě mladou generaci, proto začaly využívat sociální média a konkrétně placené influencery. S jejich pomocí se snaží vzbudit dojem, že e-kouření představuje zdravý životní styl a prezentují ho jako dospělé rozhodnutí či symbol svobody.

Přesto lze konstatovat, že odborníci dávají za pravdu spíš obhájcům e-kouření z řad laiků než jejich odpůrcům. V podstatě potvrzují jejich intuitivní předpoklad, že produkty e-kouření jsou nikoli snad „zdravější“, ale určitě méně škodlivé než klasická hořící cigareta. Adiktologové také s obhájci e-kouření sdílejí názor na jeho užitečnost pro odvykání. Současně ale dávají zapravdu i kritikům, že vlastně dosud neznáme všechny potenciálně škodlivé dopady e-kouření.

Když je produkt vidět víc než jeho výrobce

Společnosti Philip Morris se podařilo s produktem IQOS ovládnout český trh nejen co se týče prodejů, ale také mediálně. Je pozoruhodné, že zatímco IQOS všechny konkurenční výrobky zcela zastínil jak v tradičních médiích, tak na sítích, náskok firmy Philip Morris před druhou British American Tobacco v jejich medializaci už tak výrazný nebyl.


Zdroj: Archiv Newton Media

Hovoříme samozřejmě pouze o příspěvcích věnovaných e-kouření, nikoli o celkové medializaci tabákových firem. „Většina příspěvků o produktu IQOS vůbec nezmiňuje fakt, že jej vyrábí právě Philip Morris. Nabízí se tak úvaha, zda tato společnost nechystá úplnou emancipaci značky IQOS. Pokud Philip Morris International opravdu plánuje odříznout IQOS od zátěže nepříznivého image tradičních cigaret, pak by dávala perfektní smysl snaha nespojovat brand Philip Morris s e-kouřením, ale přenechat toto pole právě dceřiné značce IQOS,“ uzavírá Weidenhoffer. 

Analýza vychází z dat za období červenec 2019 – duben 2021. Zahrnuje 8 500 příspěvků zveřejněných v tisku, TVR a na webu a 15 500 příspěvků/komentářů na sociálních sítích. 

Zdroj: Newton Media, Autor analýzy: Daniel Weidenhoffer

Sponzorovaný článek

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: