Lidské svíce v Dánsku symbolizují hrozbu vyhoření u mladé generace

29. 3. 2023 | Kristýna Vozková
Syndrom vyhoření postihuje až 44 % mladé populace v Dánsku. Voskové svíce v podobě lidských postav budou ve velkých městech hořet po dobu dvou měsíců.

Za jak dlouho kompletně vyhoříte? Po celém Dánsku se během Dne duševního zdraví objevily svíce vyobrazující lidské postavy v životní velikosti. Mají shrbená ramena a smutně hledí k zemi, za dva měsíce po nich nezbyde nic než skleněná vitrína, ve které byly vystavené. Kampaň se snaží poukázat na to, že syndromem vyhoření v Dánsku trpí až 44 % mladé populace a že nečinnost v oblasti duševního zdraví tak může vést k vyhoření celé jedné generace.

Instalace, která je rozmístěná po všech velkých městech v celém Dánsku, je součástí iniciativy dánské veřejnoprávní televize  P3 Missionen, spadající pod společnost Broadcasting Corporation. Jejím cílem je při příležitosti Dne duševního zdraví, který se v Dánsku slaví 9. března, šířit osvětu v oblasti duševního zdraví mezi mladistvými na školách a v dalších vzdělávacích i volnočasových centrech pro mládež. Celá řada institucí, včetně těch vládních, se tak snaží studentům pomáhat vyrovnat se se stresem a s rostoucí složitostí dospělého života. 

Svíčky byly vyrobeny z parafínu a stearinu a jejich odlití trvalo 48 hodin. Každá z nich váží přibližně 85 kilogramů a je zapouzdřena ve speciálním plexiskle, které váží dalších 100 kg. K nadzvednutí plexiskla během instalace bylo zapotřebí zhruba čtyř lidí. Bez něj by ale svíce vystavené přírodním vlivům nemohly samovolně hořet po dobu dvou měsíců. Formy, které sloužily k odlití soch, vážily 300 kilogramů a jejich výroba zabrala 14 dní.

V rámci kampaně, kterou pro P3 Missionen vytvořila agentura Uncle Gray, vzniklo také několik menších svící, které obdrželi partneři projektu a také osoby veřejně činné. Svíčky, které agentura rozeslala politikům, byly opatřené popiskem s konkrétními návrhy na pomoc, kterou mohou jednotlivá ministerstva v dané oblasti nabídnout.

Kromě sociálních sítích se bude projekt po dobu dvou měsíců objevovat také ve vysílání společnosti Danish Broadcasting Corporation.

„Potřebovali jsme vytvořit symbol stavu mládeže a ukázat důsledky, pokud nebudeme okamžitě jednat,“ vysvětluje Clara Prior-Knock, kreativní ředitelka Uncle Gray. „Instalace vedou k řadě řešení - jedním z nich je právě Den duševního zdraví v dánských školách."

„Po celá léta jsme se zaměřovali na důležitost fyzického zdraví – nyní je čas zaměřit se na udržení zdravé mysli,“  dodala Charlotte Porsager, COO v agentuře Uncle Grey. „Doufáme, že s tímto projektem posvítíme na jeho důležitost a ukážeme mladým lidem, že ve svém boji nejsou sami."

Syndrom vyhoření byl před pěti lety Světovou zdravotnickou organizací (WHO) oficiálně prohlášen za nemoc. V aktuálním roce pak instituce Dánský institut kultury a vzdělávání (Denmark's Institute of Culture and Learning) odhalila, že jen v Dánsku je jím postižena téměř polovina mladé populace. Ke zvýšení míry tohoto onemocnění výrazným způsobem přispěla světová pandemie covid-19, za další příčiny jsoou pak považovány ekologická krize a také obavy z budování dospělého života ve společnosti sužované válkou a ekonomickou krizí. Tyto obavy se s jistotou týkají mladé generace na celém světě. Instalace v Dánsku poetickým způsobem poukazuje na to, že bychom jako lidstvo neměli situaci jen nečinně přihlížet, ale podniknout kroky, aby nastupující generace nevyhořela stejně, jako její voskové napodobeniny. 

Zdroje: Muse by Clio, LBB online

 

Kam dál?

 

Rozpouštějící se voják na Trafalgar Square připomínal stoleté výročí bitva u Passchendale, jednoho z nejbrutálnějších vojenských střetnutí první světové války. V blátivých zákopech tam umíraly statisíce vojáků. Na jejich počest vytvořil sochař Damian van der Velden z bláta a písku sochy, které se vystaveny přírodním vlivům divákům rozpadaly před očima. 

 

 

 

 

Štítky dokumentu: Formy PR Krizová komunikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: