Marketingové kampaně na hraně zákona? Marketéři si nejsou jistí, kudy hranice probíhá
Marketéři se ve své praxi denně ocitají v situacích, kdy by měli znát zákonem dané limity své práce. Autorská práva, nekalá soutěž, či ochrana osobních údajů se ale zdají být neprobádaným teritoriem pro mnohé z nich.
Avokátní kancelář eLegal sestavila krátký test, na kterém si mohli vyzkoušet, jak na tom se znalostmi právních úskalí své profese jsou. Během jednoho měsíce si test udělalo 1 280 lidí. Téměř čtvrtina z nich uvedla, že pracuje jako in-house marketér, obdobné procento marketing aktuálně studuje. Přes 18 % testujících pracuje jako marketér na volné noze, o jedno procento méně jako marketér v některé z agentur. Výsledky zbylých 15 % osob, které si test většinou ze zvědavosti dělaly, ale v marketingu se nepohybují, jsme vyřadili.
Test obsahoval 10 krátkých otázek s výběrem z odpovědí. A výsledek? Průměrně marketéři zodpověděli správně 4 otázky. Za povšimnutí stojí fakt, že výsledky „ostřílených“ marketérů, kteří mají více než sedmiletou praxi a studentů či nováčků v oblasti marketingu se nijak výrazněji nelišily.
Kamenem úrazu paradoxně bylo u mnoha otázek to, že se marketéři ve svých odpovědí drželi spíše při zdi a volili „přísnější“ odpověď než jaká je realita. Jaké byly časté chyby?
Většina marketérů se například domnívá, že Rada pro reklamu může udělovat pokuty (ta ve skutečnosti však pouze dává doporučení a posudky)
V PPC reklamách nelze za žádných okolností používat klíčové slovo, které je registrováno jako ochranná známka (to mohou např. e-shopy, jedná-li se o zboží, které prodávají).
V reklamní kampani nelze použít printscreen z Google Maps (dle licenčních podmínek ho lze volně použít v online prostředí).
Co naopak marketéry ve většině případů nepříjemně překvapilo bylo zjištění, že nemají automaticky nárok na zdrojové soubory a jejich změny, pokud si u grafika zadají zpracování zakázky, např. infografiky, nebo že rozdávat reklamní letáky na Václavském náměstí je nezákonné.
Projděte si jednotlivé otázky a odpovědi marketérů. Správná odpověď je vždy vyznačena modře.
Kam dál?
Chcete další vystřízlivění z toho, co je a není právně za hranou? Podívejte se na rady Petry Dolejšové týkající se sociálních sítí, nekalé soutěže a fotobank.