Meta prý zvažuje Facebook a Instagram v EU ve verzi bez reklam. Zadarmo to nebude

4. 9. 2023 | Petr Michl
Zaplatili byste za Facebook nebo Instagram bez reklam? Zdá se, že brzy budete mít tu možnost.

Za používání sociálních médií platíme svými daty. A na platformách společnosti Meta i tím, že budeme cílem, na který se snadno míří. Aktuální legislativa v EU a rozhodnutí dalších technologických konkurentů toto komplikuje.  Meta proto přemýšlí nad další variantou monetizace, která byla dlouhou dobu nemyslitelná: nad placenými účty bez reklam.

Trable s personalizací začal Apple, který od aktualizace svých přístrojů na iOS 14 dovoluje uživatelům opt out ze sdílení osobních údajů s jakoukoliv aplikací. Vhledem k rozšířenosti iPhonů tato jedna úprava znamenala pro Meta nemalé snížení reklamních příjmů. Loni mluvila Meta o odhadu ztrát ve výši 10 miliard dolarů.

Další vyčíslování škod jistě přijde i po delší době platnosti Zákona o digitálních službách (The Digital Service Act) v rámci legislativy EU. Jejím posláním je totiž mimo jiné ochránit uživatelovou soukromí, a to tím, že mu dají do rukou možnost odmítnout veškerou personalizaci.

Již jsme vás informovali o možnosti zvolit si chronologický feed namísto toho, který vybírá obsah na základě chování uživatele. Součástí DSA je ale také snadnější způsob nastavení parametrů cílení reklamy pro jednotlivé uživatele. A to včetně možnosti neposkytovat své osobní údaje zcela. Pokud ji využije velké množství uživatelů, dá se čekat další snížení reklamních příjmů Meta. Právě skvělé socio-demografické cílení je totiž pro inzerenty tím hlavním lákadlem, bez něj pro ně platformy Meta ztrácí lesk.

Možnost jako tyto ztráty snížit může být částečně kontraintuitivní: nabídnout uživatelům Facebook a Instagram bez reklam.

O tom, že se o této možnosti uvažuje, informoval deník The New York Times s odkazem na anonymní interní zdroje z Meta.

Tato alternativa by byla pochopitelně zpoplatněná. Zůstává jen otázkou, jaká by byla cenovka.

Jisté indicie nám dává cena loni uvedeného ověřeného účtu, který stojí bez centu 12 dolarů měsíčně. Přitom toho vlastně moc nenabízí a paradoxně je mimo „účtu s odznáčkem“ největším lákadlem něco, co by člověk čekal jako samozřejmost: využitelný přístup k zákaznické podpoře.


Vývoj kvartálních průměrných příjmů na jednoho uživatele Facebooku na evropském trhu. Zdroj: Meta, repro Marketing Journal

Ještě přesnější odhad může vzniknout, pokud zohledníme, co musí Meta vyvažovat. Dle poslední kvartální zprávy vydělává na každém facebookovém uživateli v Evropě průměrně 17 dolarů a 88 centů. Když tuto částku vydělíme počtem měsíců za kvartál — tedy třemi, dostáváme se na necelých 6 dolarů měsíčně. I vzhledem k výše uvedené částce za ověřený účet je ale pravděpodobnější, že bude daný služba dražší. A to i s ohledem na to, že je zřejmé, že nabídky nevyužijí zdaleka všichni uživatelé a při úpadku možností personalizované reklamy se sníží stávající průměrný výnos na uživatele.

Odhadem redakce tak je, že by se nabídka za účet bez reklam pohybovala alespoň na úrovni 10 dolarů za měsíc a nelze vyloučit ani sloučené nabídky ověřené účtu bez reklam za více než 15 dolarů.

Připomeňme ještě, že za ověřený účet se platí samostatně pro Facebook i Instagram. Pokračování této (z našeho pohledu) nelogické oddělenosti i účtu bez reklam nelze vyloučit.

EU je v tuto chvíli bezpochyby nejpřísnějším regulátorem sociálních médií na světě. Společnosti Meta obdržela již loni kvůli porušení GDPR pokutu ve výši cca 10 miliard korun. Při spuštění svých Threads se ani nepokoušela začít rovnou také na trhu EU, protože věděla, že nebude schopná dostát jejím požadavkům. Meta tak ví, že s EU „nejsou žerty“ a tento trh je pro ni lukrativní, ale velice komplikovaný. Úspěšný placený účet bez reklam by tak pro ni byl ideálním způsobem, jak dostát jednoduše náročné legislativě a současně kompenzovat výpadky reklamních příjmů. 

Štítky dokumentu: Facebook Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: