Mikýř a ti další. Poznejte nejlépe vydělávající tvůrce na HeroHero

24. 6. 2024 | Petr Michl
Kdo jsou ti další? Čestmír Strakatý, podcasty a videocasty hvězd reality show, podcasty těch komentujících reality show, lidé poskytující tipy na cvičení nebo letenky, rapper Rohony a spousta dalších, kteří ví, kudy běží zajíc.

Jeden ze zakládajících členů redakce časopisu Wired, Kevin Kelly, napsal už v roce 2008 tezi, že v digitální době nepotřebuje umělec obří zástupy obdivovatelů. Stačí mu 1000 skutečných fanoušků, kteří mu budou za jeho dílo napřímo platit.

Ekonomika tvůrců (tzv. Creator Economy) se od té doby posunula (Kelly také publikoval revidovanou verzi své eseje). Pro hudební skupiny či spisovatele se snahou mít vlastní distribuci a kontrolu nad marží se stalo normálním před novým albem i knihou rozjíždět kampaň na crowdfundingových platformách. Je také axiomem, že lidé spíše dají peníze konkrétnímu člověku či pár lidem s tváří než právnímu subjektu typu vydavatelství nebo televize. Z hlediska objemu dodávaného obsahu to působí poměrně nelogicky.  Právě díky tomuto paradoxnímu jevu ale vznikla v zahraničí ekonomika výrazných novinářů, kteří se dokázali osamostatnit od velkých médií a uživí se díky newsletterům za předplatné na platformách typu Substack.

V Česku v roce 2024 nejvíce mezi tvůrci obsahu žádajícími po publiku předplatné trendují podcasty či videocasty, u nichž jsou zpravidla hlavním lákadlem delší (kompletní) epizody. Najdou se mezi nimi ale i youtubeři.

Na vrcholu platformy HeroHero je ostatně nyní Martin Mikyska alias Mikýř, k němuž titul youtubera původně seděl. Dnes ale navíc k propracovaným a produkčně náročným videím, která často humorně pranýřují internetové scamy, natáčí i videocasty. A jeho největší známost aktuálně přichází z reality show Survivor Česko a Slovensko vysílané v posledním půl roce na TV Nova. Právě tu vyhrál a svou slávu velmi odvážně zmonetizoval. Ze své výhry 2,5 milionu korun z velké části financoval produkci velkého 2hodinového rozhovoru moderátora soutěže Ondřeje Novotného s ním o Survivoru, který uspořádal v prázdné 02 aréně. Vysílal ji ve formátu pay-per-view a celé to bylo velkou sázkou na to, že lidé zaplatí předplatné na HeroHero za 10 euro.

Lidé dnes chodí do reality shows „stát se slavnými“ a navýšit si počty followerů. V minulosti se někteří jejich vítězové snažili etablovat jako bulvární celebrity, což by mohlo zvětšit jejich dlouhodobý potenciál vydělávat na propagaci produktů firem na sociálních sítích. Martin Mikyska to vzal jako odrazový můstek k větším příjmům svého „vydavatelství“ (není to one man show, ale obsahový stroj o několika lidech již ano).  

Zaměření dalších tvůrců je nicméně velmi různé. Nastiňuje to i přehled, který vytvořil na LinkedIn a (v plné délce na HeroHero), marketér Dominik Gerža. V něm vede se značným již zmiňovaný Mikyska s měsíčními hrubými příjmy 6,5 milionu korun. Dodáváme, že tyto příjmy nejsou sníženy o náklady tvorby, 15% poplatek HeroHero ani zdanění. Zároveň tento přehled nedává celý náhled na českou Creator Economy třeba i proto, že nezahrnuje konkureční platformy Patreon a Forendors, které takový rozsah údajů veřejně neposkytují.   


Zdroj: LinkedIn / Dominik Gerža


Na 2. a 3. pozici je fotbalový podcast Kudy běží zajíc následovaný podcastem Čestmíra Strakatého s příjmy okolo jednoho a čtvrt milionu korun.

Kolem milionu se pak pohybuje The Mag lákající zejména na rozhovory s rappery The Mag Wrap, kanál Meldikovic přibližující život rodiny Erika Meldika (poloviny někdejších ViralBrothers).




Nabídka obsahu kanálu Meldikovic na HeroHero. Zdroj: HeroHero.co

Formát reality show vizuálně zajímavé rodiny s dětmi v krásných lokacích nabízí i ještě více cestující Šiklovi (The SIKLS) s měsíčním příjmem přes 800 tisíc korun.  

Ještě před nimi jsou ale s příjmy kolem milionu korun kanál YESS TV zaměřený na komentování reality shows a podcast/videocast stálic českého bulváru Agáty Hanychové a Ornelly Koktové.



Zdroj: LinkedIn / Dominik Gerža

Věřili by vám rodiče, kdybyste jim řekli, že budete vydělávat přes milion probíráním reality shows a MMA? Tento obsah má evidentně kupce.

Ani ne o polovinu menší příjmy má ovšem podcast zaměřený na Severní Koreu, Podcast: KLDR živě. Je tak zřejmé, že niky předplatitelů jsou různé a i na první pohled zdánlivě nemonetizovatelné obsahové projekty mohou najít své štěstí a překvapivě štědrou finanční odměnu. Zatímco reality shows jsou etablovaným formátem komerčních televizí a VOD platforem, asi neexistuje v Česku velké médium, které by podivné diktatuře na Korejském poloostrově věnovalo byť jen pravidelný sloupek.



Zmíněné dámy Koktová a Hanychová braly dosud pravděpodobně svou pozici stálic bulvárních médií jako prostředek ke známosti, která dokáže přihrát minimálně sledující na jejich účtech na sociálních sítích a spolupráce za propagaci značek tamtéž. Jejich povídání o dění v českém popkulturním a bulvárním žebříčku ale najednou vydělává peníze, které spíše překračuje možné výdělky z „influencingu“.   

Další podobným formátem hvězdičky z bulváru (kde je díky účasti v reality show) je například podcast Veroniky Biasol.


Zdroj: LinkedIn / Dominik Gerža


Z mediálního pohledu je zajímavý i úspěch Životů slavných, jakéhosi spin-offu dlouhá léta fungujícího videopořadu Slavné dny s dynamickýcm hudebním podkresem a charakteristickým voiceoverem Pavla Zuny.

 

V dalších patrech žebříčku najdete tvůrce s jinou přidanou hodnotou, než je zábava. Například Nikol na cestách slibuje tipy na levné letenky, podobně jako Letenky od Kuby (měsíční příjem 394 tisíc Kč), Můj letenkář (měsíční příjem 228 tisíc Kč) a Levně po světě (měsíční příjem 219 tisíc Kč).

V kategorii fitness najdete Glow with Kate s lekcemi Pilates, HIIT a posilování (měsíční příjem 584 tisíc Kč) nebo Péťu Běhalovou (měsíční příjem 196 tisíc Kč).

V nižších patrech se nachází například rapper Rohony, který aktuálně válcuje hitparády. Zároveň mu ale předplatitelé platí přes 200 tisíc korun měsíčně za přístup k pre-releasům nové hudby nebo seriálu Návrat krále. Je jediným hudebníkem v top 45 žebříčku, který nabízí něco podobného.

Nejdražší předplatné v žebříčku za 400 euro měsíčně má vztahové poradenství Korelo - O vztazích. Ve srovnání s dalšími účty pouhých 23 předplatitelů stejně generuje 229 tisíc korun měsíčně.  Následuje Sacred Sisterhood Tantraela se 100 euro měsíčně. Jemu přináší 137 předplatitelů příjmy 341 tisíc korun měsíčně. Snad v obsahu nacházejí slibovaný „balanc mezi hmotou a spiritualitou". Oba dva zmíněné případy ukazují, že Kris Kelly se mýlil. Na pohodlné uživení stačí i méně než 1000 věrných fanoušků, jen to chce pořádnou cenu.  


Zdroj: LinkedIn / Dominik Gerža


Za zajímavé považujeme, že Insider podcast Michala Půra a Tomáše Jirsy s vysokoprofilovými hosty je jako první politický podcast až na 34. místě žebříčku. Překvapilo nás i to, že do top 45 se nedostali ani tak mediálně viditelní tvůrci jako Petr Mára (měsíční příjem 141 tisíc Kč) nebo Janek Rubeš a Jan Mikulka A.K.A. Kluci z Prahy (měsíční příjem 68 tisíc Kč).

Celý žebříček si můžete projít v příspěvku Dominika Greža níže (ideálně klikněte na fullscreen mód symbolem v pravém dolním rohu) nebo ve větším detailu na jeho HeroHero.

Štítky dokumentu: E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: