Nástupová kolekce se většině Čechů nelíbí. Podívejte se na ty virální z dalších zemí

26. 7. 2024 | Petr Michl
Ano, nástupová olympijská kolekce od Jana Černého vyvolává vášně. Kolika procentům Čechů se ovšem skuteční líbí? Odpověď přináší průzkum ResSolution Group. Podívejte se na výsledky i olympijské kolekce dalších zemí vyvolávající silné reakce.


Zdroj: olympijskytym.cz / Jakub Zeman

Jestli má být cílem nástupové kolekce olympijského týmu vzbudit rozruch, minimálně na domácí scéně má dílo návrháře Jana Černého splněno. Její přijetí se dá nazvat jako polarizující — tedy má hlasité zastánce i odpůrce. Až průzkum společnosti ResSolution Group nám ovšem konečně kvantifikuje, jak Češi nástupovou kolekci českých olympijských sportovců vnímají.

Kladně byla hodnocena pouze 20 % respondentů (5 % se líbí určitě a 15 % spíše líbí). Zvláště mladší respondenti projevili větší zájem, zatímco s rostoucím věkem kladné hodnocení klesá. Naopak 60 % respondentů mělo na kolekci negativní názor (28 % se spíše nelíbí a 32 % se určitě nelíbí). Neutrální postoj k kolekci zaujalo 15 % dotázaných. Pokud bychom měli hodnotit kolekci na stupnici od 1 do 5 (jako ve škole), dostala by známku 3,7.

Odpůrci kolekce často zdůrazňují, že přes dominantní modrý Rorschachův text na kabátu mají problém vidět v kolekci českou trikoloru. I na to se průzkum ptal.

Třetina dotázaných (34 %) vnímá, že česká nástupová kolekce obsahuje prvky odkazující na českou kulturu a tradice, zatímco 66 % si myslí opak. I v tomto případě byli mladší respondenti pozitivnější. Když byli dotázaní, kteří si všimli „českých prvků" v kolekci, vyzváni k jmenování konkrétních prvků, největší část zmínila barvy české trikolóry (68 %).


Zdroj: ResSolution Group

Z respondentů, kteří mají zájem o olympijské kolekce (44 %), se většině líbila nejvíce česká kolekce. Na druhém místě skončila americká kolekce a těsně za ní francouzská.


Nástupová kolekce USA. Zdroj: Ralph Lauren

 


Francouzská nástupová kolekce. Zdroj: Olympics.com

Výzkum také zjistil, zda Češi vědí, kdo stojí za návrhem nástupové kolekce pro OH. Většina (84 %) tuto informaci nezná. Pouze 4 % správně uvedla značku Alpine Pro, zatímco 13 % správně jmenovalo návrháře kolekce, Jana Černého.

Na závěr byla položena otázka, kdo by podle Čechů měl navrhovat olympijské kolekce pro zahajovací ceremoniál. 24 % respondentů se shoduje na tom, že by to měla být menší lokální značka a/nebo návrhář. Tento názor sdílí podobné procento ve všech věkových skupinách. 19 % si myslí, že by za kolekcí měla stát globální značka ve spolupráci s menší lokální značkou a/nebo návrhářem. Pouze 7 % respondentů se domnívá, že kolekci by měla navrhovat pouze globální značka. 46 % respondentů nezáleží na tom, kdo návrh vytváří.

Výzkum zaměřený na internetovou poulaci 15+ byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI). Respondenti jsou součástí Českého národního panelu. Analýza dat byla uskutečněna na vzorku 528 respondentů.

 

Český olympijský tým umí s kolekcí jako silným tématem pracovat

Českému olympijskému týmu musíme přiznat, že se nu daří kontroverzi okolo nástupové kolekce vytěžit. Tvoří ve velkém videa sportovců při „fasování“ oblečení a vlající kabát v různých tanečních kreacích je velmi častým jevem.

Samozřejmě u některých sportovců na tanec nedošlo a taková hitparáda to nebyla. Nuceně působící (ne)obhajoba kolekce judistou Lukášem Krpálkem získala v komentářích celou řadu posměšných reakcí a některé od známých osobností pak roztáčely další mediální kolo, které připomínalo nástupovou kolekci s negativním sentimentem.

O to je cennější, že Český olympijský tým drží kurz a převlékl do kabátu i Eifellovu věž.

 

Nástupové kolekce, které zaujaly

Na olympiádě v Paříži bude přes 200 národních výprav. Zaujmout tak globálně je nesmírně obtížné. Kladných digitálních ohlasů se nicméně některým kolekcím již dostalo. Pojďte si je prohlédnout.

Haiti

Málokterá země je aktuálně v takovém rozkladu jako několika gangy ovládaná Haiti. Při slavnostním defilé olympijských výprav to ale vše bude překryto zajímavým mixem současného designu a tamních karibských vzorů. Oblečení pro sportovce vytvořila haitsko-italská návrhářka Stella Jean, která do nich zakomponovala díla lokálního umělce Philippa Dodarda.

 

Mongolsko

Kolekce od značky vychází silně z mongolských folklorních vzorů. Vesty, šaty a doplňky nesou vyšívané prvky. Kolekce je hluboce zakořeněná v tradici a zároveň vyzařuje moderní vkus.

 

Nigérie

Pořádný swag bude mít nástupová i sportovní kolekce nigerijské výpravy. Ta první je převážně bílá a dominuje ji u žen zelený klobouk a bílá „pončo bunda“ se zeleným podšitím.

 

Na sportovních kolbištích to bude hlavně o kombinaci černé a zelené.

Za kolekcí stojí značka Actively Black, kterou teprve před 4 lety založil bývalý basketbalista Lanny Smith.

 

Jamajka

Dresy jamajských sportovců září díky výrazné žluté a zelené na každé olympiádě a nejinak tomu bude i letos. Jamajská olympijská výprava je dlouhodobě spjata se značkou Puma, která přišla s dalším povedeným designem u 6 typů outfitů. 


Zdroj: Puma


Zdroj: Puma

 


Zdroj: Puma

 

Kam dál?

I Pařížané mohou podstoupit snadno Rorschachův test. Minimálně se to tak zdá z reklamy Českého lympijského týmu, na níž nejznámější památka hlavního města Francie obléká modrobílý trenčkot z nástupové kolekce návrháře Jana Černého.

Štítky dokumentu: Formy PR

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: