Návštěvnost e-shopů na Black Friday překonala loňský rekord o 14,2 %. Online prodeje velkých kamenných hráčů však klesly o třetinu

29. 11. 2021 | redakce
O téměř třetinu poklesly pro velké e-shopy tržby na Black Friday ve srovnání s loňským rokem. Zjistěte, které faktory k tomu přispěly.


Zdroj: Shutterstock, repro Marketing Journal

Česko má za sebou svátek všech slev, Black Friday. Během uplynulého týdne Češi v počtu kliků (návštěvnosti) v online obchodech opět překonali rekord. Jejich průměrný počet za vteřinu od pondělí 22. 11. do neděle 28. 11. dosáhl čísla 417. E-shopy velkých kamenných hráčů, které za celý loňský rok v prodejích zaznamenaly žně (meziročně vzrostly na dvojnásobek), si však oproti loňskému Black Friday pohoršily zhruba o 30 %. Statistiky vyplývají z nedělní analýzy společnosti vshosting~, poskytovatele profesionálních hostingových služeb, který provozuje více než 60 % českých a slovenských e-shopů, a firmy Shopsys realizující tvorbu e-shopů pro největší hráče na trhu v ČR.

Asi všichni obchodníci byli zvědaví, jak letos dopadne oblíbený svátek slev. Najdou lidé peníze na utrácení? Bude dostatek zboží? Nezavřou opět kamenné prodejny a nebude se celá republika bát přetížených logistických služeb? Nikoliv. Black Friday proběhl bez větších omezení a sféra e-commerce si zapisuje, i když v porovnání s předchozími lety mírnější, úspěch.

Jak Češi přes celý slevový týden klikali

Průměrná hodnota kliků za vteřinu (návštěvnost) dosáhla hodnoty 417, což představuje oproti loňským 365 nárůst o 14,2 %. Z hlediska náporu na české servery se jedná o rekord. „Toto zjištění neznamená, že čísla rostla všem e-shopům, jsou mezi nimi velké rozdíly. Některým návštěvnost oproti loňskému extrémnímu nárůstu klesla, jiné vystřelily na více než dvojnásobek.” říká David Lintimer, obchodní ředitel společnosti vshosting~ a pokračuje:

Poukazuje to na fakt, že za poslední rok, kdy došlo k masivnímu přesunu do online prostředí, dochází k tříbení a konsolidaci trhu. Šikovným e-shopům se disproporčně daří, postupně vytlačují ty méně úspěšné. Řada elektronických obchodů se také během roku 2021spojila.”

Black Friday letos u většiny e-shopů velkých kamenných hráčů nebyl tak silný

Tržby elektronických obchodů velkých kamenných hráčů za rok 2020 vzrostly meziročně na dvojnásobek. Z pohledu akce Black Friday si ale letos v porovnání s loňským svátkem slev pohoršily cca o 30 %. Důvodů, proč tomu tak letos je, může být mnoho. Mezi již dobře známé patří vysoká míra inflace a s tím související spoření u Čechů. Lidé letos nakupují relativně více v kamenných prodejnách. Vloni touto dobou totiž kvůli uzavření většiny z nich jednoduše nemohli. Obchodníci však zoufat rozhodně nemusí. „Při pohledu na celkové dosavadní tržby za rok 2021 je zřejmé, že e-shopy velkých kamenných hráčů si meziročně opět polepší”, říká Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys a vysvětluje: „Pro zmíněný segment vyplývá, že v porovnání s loňským rokem důležitost Black Friday poklesla. Vysvětlení může být několik, tím nejčastějším však je právě skutečnost, že se lidé částečně vrátili k nákupům v kamenných obchodech.“

Slevy se stávají reálnějšími

Bolestí českého pojetí Black Friday byly v minulosti často ceny doslova vycucané z prstu, nebo vztažené k zaváděcí doporučené ceně při uvedení produktu na trh, třeba i před několika lety. Proto byl nejlepším kamarádem nakupujícího, který nechtěl naletět, historický graf vývoje průměrné ceny na Heurece. Letos se ovšem e-shopy výrazně umravnily. Dle Analýzy Hlídače shopů byla například na Alza.cz průměrná uváděná sleva 28 % a průměrná reální sleva 27 %.  U CZC.cz se dokonce průměrná reálná sleva (19 %) pohybovala o 1procentní bod nad tou uváděnou. Z následující tabulky je nicméně patrný největší nesoulad u Okay, Teta Drogerie a Benu.


Zdroj: Hlídač Shopů / Medium

Jakub Balada z Apify vyvozuje z tohoto přehledu následující poznatky:

  • „V BF nabídce jsou řádově jednotky procent produktů
  • Průměrné uváděné slevy se až na výjimky pohybují mezi 15 a 35 %
  • Alza.cz a CZC.cz již uvádějí reálné slevy podle transparentního výpočtu — jejich deklarované slevy se v naprosté většině případů shodují s námi vypočítanými reálnými slevami
  • Ostatní e-shopy stále ve většině případů počítají slevy z maloobchodních cen, reálné slevy jsou v průměru poloviční“

Pokud se do jeho analýzy Black Friday chcete položit hlouběji, najdete ji zde.

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:
Podobné články: