EU navrhuje zpřísnit pravidla. Chce, aby politická reklama byla maximálně transparentní
Minulý týden Evropská komise oficiálně informovala o nových pravidlech, která se týkají politicky laděných reklam. Návrh nové legislativy mimo jiné reaguje na rizika, která mohou plynout z volné propagace v online prostoru. Je zde zřejmé, že se EU snaží zacelit mezery, které se v jejím systému vyskytují.
Online propagace je velká magie a nejen voliči (ale také běžní spotřebitelé) mohou mít problém rozlišit, který obsah je placený a který organický. Zcela přirozeně na této vlně právě marketéři (opět nejen) politických stran plachtí. Již od „éry tištěných médií” se snaží inzertní články připodobnit co nejvíce těm redakčním. A i v off-line světě se k nim přidává miniaturní podtitulek „inzerce”. Stejně tak i v online světě by mělo být nyní zcela zřejmé, zda čtenář právě věnuje svou pozornost placenému obsahu (tedy politické reklamě) a objevit by se zde měly i další detaily.
Jak uvádí ve svém projevu k navrhovaným pravidlům Eva Jourová, místopředsedkyně Evropské komise: „Podle nedávného průzkumu má 40 % respondentů problém rozpoznat organický obsah od placeného.” Tento fakt ve spojení se stále se zvyšujícím množstvím dezinformací na internetu dovedl Evropskou unii právě k „nasazení” nových pravidel.
Transparentní reklama: dozvíte se, proč se vám reklama zobrazuje a kdo ji platí
Zásadní změnou je z hlediska práva fakt, že technologičtí giganti, jako jsou Facebook nebo Google, budou muset zřetelně označovat placenou politickou reklamu. U těchto reklam se musí explicitně a dostatečně transparentně sdílet podrobnosti o tom, kdo danou reklamu financuje a jak reklamu cílí.
Konzumentovi tohoto reklamního obsahu potom musí být jasné následující:
- proč se mu reklama zobrazuje
- kdo ji zaplatil
- jaká data byla použita k jejímu zacílení