Olympiáda se obešla bez problémů s virem Zika. Možná i díky těmto citylightům
Olympijské hry jsou již úspěšně za námi. Žádný z předpovídaných katastrofických scénářů se naštěstí nevyplnil, a tak se nekonalo kompletní selhání infrastruktury ani epidemie viru Zika, kvůli jehož hrozbě někteří sportovci na hry vůbec neodjeli. Podíl na tomto úspěchu možná mají i speciální citylighty zabíjející potenciálně nebezpečné komáry v Riu de Janeiru.
Není proto divu, že portál AdWeek tuto kampaň zařadil mezi 26 nejvíce inovativních nápadů oceněných v rámci ankety Adweek Project Isaac Awards.
Účelem billboardů je zaujmout kolemjdoucí, a zvýšit tak povědomí o viru Zika, ale především nalákat komáry a ty pak zneškodnit. Autory venkovní kampaně jsou brazilské agentury Posterscope a NBS, které už se podle svých slov „nemohly dívat na to, jak brazilská vláda s virem Zika vůbec nic nedělá.“ A tak vzaly věci do svých rukou.
Billboardy rozmístěné na dvanácti rušných místech po celém Riu vyzařují střídavě kyselinu mléčnou a oxid uhličitý, čímž v podstatě imitují lidský pot a dýchání a lákají tak komáry v okruhu až dva a půl kilometru.
Jakmile se komáři posadí na citylight, jsou vcucnuti do jeho útrob, kde díky působení zářivek rychle umírají na dehydrataci. Jeden citylight dokáže zneškodnit až 100 nebezpečných komárů za den. Celkově pak každý den všechny zahubí na 30 tisíc škůdců.
Kampaň mimo jiné také ukazuje, že využívání venkovních formátů reklamy může mít i v dnešní online době velký přínos, a to především ve spojení s moderními technologiemi, které dokáží u kolemjdoucích lidí vzbudit zájem. Video popisující principy kampaně nasbíralo na YouTube během deseti dnů přes sto tisíc zhlédnutí a všimly si jej také zpravodajské stanice jako BBC, CNN nebo Fox News, které jej ještě více zviditelnily ve svém vysílání.
Technologie, kterou citylighty využívají, není chráněna žádným patentem, a tak si podobný chytač komárů může teoreticky vyrobit kdokoliv na světě.