Panenka a Lídr? Britskou značku Clarks viní ze sexismu kvůli názvům dětských bot

17. 8. 2017 | Jakub Hort
Prodejce obuvi Clarks zahrnula vlna kritiky poté, co dívčí boty do školy pojmenoval „Panenka“, zatímco chlapecký ekvivalent dostal název „Lídr“.

Clarks stahují z prodeje školní boty pro dívky, kterým dal název „Dolly Babe“ (panenka), protože byl z mnoha stran obviněn ze sexismu. Nepomohl mu také fakt, že chlapecké boty stejného rázu dostaly název „Leader“. Oba páry bot jsou vytvořené z černé kůže, dívčí verze je navíc ozdobená srdíčky, zatímco chlapecká verze, která je stále v prodeji, je ozdobena fotbalovými míči.

Mezi první osobnosti, které se k této aféře vyjádřili, patřila premiérka Skotska Nicola Sturgeon. „Je naprosto neuvěřitelné, že v roce 2017 by si přední prodejce obuvi mohl myslet, že je něco takového akceptovatelné,“ napsala na svém Twitteru. Do bouřlivé diskuze se ale zapojili i další politici napříč celým spektrem. Například Carolyn Harris, stínová ministryně pro ženy a rovnoprávnost, popsala design bot jako „do očí bijící diskriminaci“. I konzervativec Jacob Rees-Mogg, který obvykle velmi tvrdě hají tradiční hodnoty společnosti, nazval volbu názvu „Panenka“ pro pár bot, jako „příšernou, špatnou v mnoha směrech a velmi hloupou“.

 

Na celý problém však poukázala Miranda Williams, radní v Greenwichi, která se zděsila, když hledala nový pár bot pro své dcery. „Myšlenka, že bychom měli vychovávat generaci chlapců, ze kterých budou lídři, zatímco z děvčat se stanou panenky, je velmi smutná,“ napsala na svůj Twitter hned po svém objevu.

Řetězec Clarks na to jen odpověděl, že se pouze zbavuje starých a již nevyrábějících se kusů. Zajímavé však byly i příspěvky dalších rodičů. Například jedna z maminek si všimla, že chlapecké boty řetězce jsou pevné, pohodlné a do každého počasí, dívčí páry mají nízké podrážky, nekryjí celou nohu a nenabízí oporu kotníku. Nejsou zdaleka tak pohodlné jako chlapecké a navíc nejsou přizpůsobené venkovnímu dovádění dětí.

Zdroje: The Guardian, BBC, The Independent

Kam dál?

V posledních měsících jsou genderové stereotypy ve Velké Británii velkým tématem, které určitě nebude ubírat na intenzitě. Jedním z hlavních pilířů tohoto trendu je fakt, že genderově stereotypní reklama byla velmi omezena novými pravidly. 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Podobné články: