Panenka a Lídr? Britskou značku Clarks viní ze sexismu kvůli názvům dětských bot
Clarks stahují z prodeje školní boty pro dívky, kterým dal název „Dolly Babe“ (panenka), protože byl z mnoha stran obviněn ze sexismu. Nepomohl mu také fakt, že chlapecké boty stejného rázu dostaly název „Leader“. Oba páry bot jsou vytvořené z černé kůže, dívčí verze je navíc ozdobená srdíčky, zatímco chlapecká verze, která je stále v prodeji, je ozdobena fotbalovými míči.
Mezi první osobnosti, které se k této aféře vyjádřili, patřila premiérka Skotska Nicola Sturgeon. „Je naprosto neuvěřitelné, že v roce 2017 by si přední prodejce obuvi mohl myslet, že je něco takového akceptovatelné,“ napsala na svém Twitteru. Do bouřlivé diskuze se ale zapojili i další politici napříč celým spektrem. Například Carolyn Harris, stínová ministryně pro ženy a rovnoprávnost, popsala design bot jako „do očí bijící diskriminaci“. I konzervativec Jacob Rees-Mogg, který obvykle velmi tvrdě hají tradiční hodnoty společnosti, nazval volbu názvu „Panenka“ pro pár bot, jako „příšernou, špatnou v mnoha směrech a velmi hloupou“.
It is almost beyond belief that in 2017 a major company could think this is in any way acceptable. Shows what we are still up against. https://t.co/3C7Nop8o1E
— Nicola Sturgeon (@NicolaSturgeon) August 13, 2017
So depressing that in 2017 @clarksshoes could have marketed 'leader' range of shoes for boys and 'dolly babe' for girls.
— Sarah Ludford (@SarahLudford) August 13, 2017
Looking at school shoes from @clarksshoes - appalled to find a Dolly Babe range for girls but a Leader range for boys @EverydaySexism
— Miranda Williams (@M_Williams07) August 6, 2017
Na celý problém však poukázala Miranda Williams, radní v Greenwichi, která se zděsila, když hledala nový pár bot pro své dcery. „Myšlenka, že bychom měli vychovávat generaci chlapců, ze kterých budou lídři, zatímco z děvčat se stanou panenky, je velmi smutná,“ napsala na svůj Twitter hned po svém objevu.
Řetězec Clarks na to jen odpověděl, že se pouze zbavuje starých a již nevyrábějících se kusů. Zajímavé však byly i příspěvky dalších rodičů. Například jedna z maminek si všimla, že chlapecké boty řetězce jsou pevné, pohodlné a do každého počasí, dívčí páry mají nízké podrážky, nekryjí celou nohu a nenabízí oporu kotníku. Nejsou zdaleka tak pohodlné jako chlapecké a navíc nejsou přizpůsobené venkovnímu dovádění dětí.
Zdroje: The Guardian, BBC, The Independent
Kam dál?
V posledních měsících jsou genderové stereotypy ve Velké Británii velkým tématem, které určitě nebude ubírat na intenzitě. Jedním z hlavních pilířů tohoto trendu je fakt, že genderově stereotypní reklama byla velmi omezena novými pravidly.