Povánoční slevy jsou často pouze naoko
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Povánoční výprodeje provází stejné nešvary jako každý rok. Menší ostražitost a vybuzená chuť zákazníků nakupovat vede některé prodejce k nasazení nekalých praktik. Některé slevy tak mohou být deklarovány, aniž by zboží bylo doopravdy zlevněno.
"Nakupující by v povánoční době měli slovo 'akce' nebo 'sleva' ignorovat," uvádí marketingový odborník Petr Kučera. "Garance, že bylo zboží skutečně zvlevněno totiž často neexistuje. Pouze v případě, kdy budeme nakupuvat méně impulsivně a jednotlivé ceny budeme porovnávat v rámci nabídek několika různých obchodníků, nebudeme napáleni."
Kučera upozorňuje, že lidé by si měli dát pozor zejména internetové obchody, jejichž slevy zní až příliš dobře. Právě e-shopy, inzerující své slevy, jdou často opačným směrem - část zboží zdraží, aby deklarované slevy dosáhly. Výrazné poklesy cen by totiž pro ně nebyly kvůli nízkým maržím příliš výhodné.
I přes přísná pravidla a častou kontrolu lze nalézt prohřešky u zhruba každé druhé slevové akce. Typy prohřešků jsou obdobné jako loni, kdy se v jedné třetině případů zákazníci setkali s falešně označenou slevou, kterou jim nakonec obchodník odmítl poskytnout, dále s deklarováním slevy v případě, kdy se cena nezměnila, případně lákání na slevněné zboží, které se vůbec neobjeví v nabídce.
Potíž bývá i s reklamací zlevněného zboží, kterou obchodníci často odmítají.