Přestal prodávat zboží Nike kvůli reklamě s Colinem Kaepernickem. Nyní zavírá krám
Zdroj: facebookový profil Stephena Kurtis Martina
Vyhlásit nedůvěru globální značce ve svém obchodě je stejné jako vyhodit rodinné šperky do rybníka. Burzovní hodnotě zlata to neublíží, ale vy přijdete o všechno. Stejně jako lokální americký podnikatel, který Nike zakázal vstup do svého obchodu.
Nedávno jsme komentovali rozpaky kolem nové reklamní kampaně značky Nike, jejímž ambasadorem se stal kontroverzní hráč amerického fotbalu, Colin Kaepernick. Jeho obliba prudce klesla po incidentu v srpnu 2016, kdy před zápasem zůstal klečet při znění americké hymny, aby tak podpořil hnutí Black Lives Matter a mírový protest proti policejní brutalitě. Kaepernick tehdy pro oficiální portál NFL vysvětlil své počínání takto:
„Nehodlám vstát, abych ukázal hrdost ve vlajku za zemi, která utlačuje černochy a barevné. Pro mě je toto větší než americký fotbal a bylo by pro mě sobecké to přehlížet – jedni leží [zastřelení] na ulicích a jiným [policistům] tato vražda prochází.“
Kaepernickovi je vyčítán nedostatek patriotismu. Kritici věří, že politické protesty na hřiště nepatří. Hráčův nesouhlas rozdělil společnost. Přibližně 60-70 % s jeho aktem nesouhlasí. A v čele této skupiny jsou váleční veteráni. Nechvalně se o Kaepernickovi vyjádřil i prezident Donald Trump. (Nicméně Kaepernick není zdaleka první, kdo si během hry obhajoval svůj postoj, nejčastěji se protesty na hřišti označují pod hashtagem poklekni #TakeAKnee pozn. red.)
Společnost Nike si Colina Kaepernicka vypůjčila pro svou novou kampaň k 30. výročí a propojila jeho kontroverzní osobnost s variací svého legendárního sloganu „Just Do It“, která zní „Věř. I kdyby to znamenalo, že musíš vše obětovat“ („Believe in something. Even if it means sacrificing everything.“). Podívejte se s námi na celý spot.
Že v sobě takovou víru nemají pouze fotbaloví hráči dokázal nejen značce Nike, ale i celému světu Stephen Kurtis Martin, majitel obchodu Prime Time Sports ve městečku Colorado Springs. Jeho veřejný protest začal již před třemi lety, když zrušil autogramiádu hráče Brandona Marshalla, protože se hráč přidal ke klečení u národní hymny. V ten samý čas požádal na Facebooku své přátele, aby mu poslali vlastní fotografie veteránů nebo aktivních vojáků. Sešlo se mu na 4 tisíce snímků, které vylepil ve svém obchodě na počest amerického dne vlajky (Honor the Flag Day).
Zdroj: facebookový profil Stephena Kurtis Martina
Když se pak minulé září objevila nová kampaň s Colinem Kaepernickem, rozhodl se Martin Nike potrestat. Nike i fotbalový hráč schytávají kritiku za zneuctení památky válečných veteránů, jejichž víra byla podle majitele stokrát silnější než ta, kterou Kaepernick demonstruje svým klečením u hymny.
Hrdý patriot Stephen Kurtis Martin okamžitě po odvysílání spotu značky Nike přestal její zboží odebírat a to, které mu v obchodě zbylo, nabízel ve výprodeji za polovinu ceny se vzkazem pro všechny americké fotbalisty, že on zůstává stát. „Just Doing it,“ doplnil svůj protest parafrází slavného sloganu.
Zdroj: facebookový profil Stephena Kurtis Martina
Jeho akt lidé podporovali i kritizovali. Dočkal se i výhružek smrtí. Na druhou stranu i s masivním výprodejem vánoční tržba v roce 2018 převyšovala předešlý rok o 13 000 dolarů (296 tisíc korun).
Od začátku ale 64letý majitel obchodu tušil, že na svůj protest doplatí více než hráči amerického fotbalu.
„Provozovat obchod se sportovním oblečením a nenabízet Nike je trochu jako být mlékárna bez mléka nebo čerpací stanice bez paliva. Jak to chcete udělat? Nike má monopol na dresy,“ komentoval Stephen Kurtis Martin nevyhnutelný pád svého obchodu v interview po telefonu s Washington Post.
Na začátku února se jeho obavy potvrdily a kvůli narůstajícím dluhům za nájem v obchodním domě vyhlásil totální výprodej.
Zdroj: facebookový profil Stephena Kurtis Martina
Stephen Kurtis Martin tedy pro svůj ideál nakonec opravdu obětoval vše. Jeho příběh začal zajímat i média a na svém facebookovém profilu sdílí jedno interview za druhým.
NIKE kvůli nové kampani oběti nepřináší
Také rentabilitě kontroverzní reklamní kampaně jsme se již dříve podrobně věnovali. Značka Nike následující víkend po spuštění kampaně hlásila 31% nárůst online prodeje. Meziroční srovnání tohoto období odhalilo 17% nárůst oproti roku 2017.
Rychlé výsledky ale nemohou predikovat dlouhodobé zisky. Skeptici kroku Nike poukazovali na výrazný pokles oblíbenosti značky po odvysílání kampaně. Výzkum oblíbenosti značky Nike realizovaný společností Morning Consult porovnával výsledky krátce před kampaní a poté po ní, vykazoval přitom pokles nejen u republikánů ale de facto u všech demografických skupin, překvapivě i u zástupců generace Z a Y a dokonce i u Afroameričanů.
Zdroj: Morning consult
Nyní se nacházíme půl roku po odstartování kampaně a máme k dispozici čísla za druhou polovinu roku 2018. Během období od konce srpna minulého roku a do začátku prosince došlo k 10% navýšení příjmů a prodej narostl o celých 9 % v Severní Americe. Zdá se, že někteří američtí veteráni této značce již odpustili. I když Nike mnozí prorokovali po odvysílání kontroverzní reklamy nemalé problémy, krach zatím můžeme pozorovat jen u obchodníka se sportovním zbožím, který přestal značku prodávat.