Průzkum: Jak si vedou české značky na sociálních sítích
Sociální sítě jsou důležitou součástí marketingového mixu řady firem. Digitální platforma, Socialbakers připravila průzkum, ve kterém analyzovala 50 značek v České republice, které mají největší profily na Facebooku a Instagramu , a jejich aktivity na zmíněných platformách. Tento průzkum navazuje komplexní report o trendech na sociálních sítích: Social Media Trends Report za období Q3 2020.
Ve třetím kvartále roku 2020 se celkově navýšil počet followerů, kteří sledují české značky. A to jak na Facebooku, tak na Instagramu. Facebook má přitom zhruba 2,5krát více publika než Instagram.
Značky, které získávají nejvíce interakcí
V rámci reportu se v Socialbakers zaměřili na jednotlivé oblasti, kterým se značky věnují. Z dat vyplývá, že téměř 30 % veškerých interakcí na Facebooku připadne značkám z oblasti e-commerce. Na druhém místě se umístily značky podnikající v maloobchodu a po nich následovaly služby.
Situace na Instagramu je velice obdobná, první tři příčky obsadila stejná odvětví. Pouze s tím rozdílem, že e-commerce na Instagramu činila přes 50 % všech interakcí.
Velikost publika vs počet interakcí
Zajímavé je porovnání velikosti publik na Facebooku, Instagramu a jejich interakcí. Z analýzy 50 největších značek vyplynulo, že na Facebooku mají více fanoušků než na Instagramu, publikují zde více příspěvků, nicméně počet interakcí je na Facebooku výrazně nižší.
Příspěvky s největším organickým dosahem
Otázku, jaký typ příspěvku má nejlepší organický dosah, si marketéři kladou často. Průzkum Socialbakers ukázal, že v podání českých značek si na Facebooku nejlépe vedou živá videa a za nimi následují fotografie. Na Instagramu nejlepší organický dosah zaznamenává carousel.
Nejpopulárnější profily na FB a IG
Z pohledu počtu interakcí si na Facebooku nejlépe v analyzovaném období vedla stránka Fitness.cz, následovaná profilem obchodního řetězce Lidl Česká republika a na třetí příčce se umístilo anglicky psané zpravodajství Prague Morning.
Na Instagramu nejvíce interakcí získala značka obuvi Footshop. Konkrétně za Q3 obdržela téměř 3 miliony interakcí. Za ní následují bytové doplňky Westwing a na třetím místě značka sportovní výživy Aktin.
Nejpopulárnější příspěvky na FB a IG
Níže si můžete prohlédnout konkrétní příspěvky, které v Q3 letošního roku získaly nejvíce interakcí. Na Facebooku byl tento příspěvek od řetězce Lidlu a věnoval se soutěži. Celkem obdržel 82 000 interakcí. Na Instagramu nejpopulárnější příspěvek patřil značce Footshop a získal téměř 54 000 interakcí.
Jak si vede inzerce
Součástí diskutovaného reportu byly i informace o inzerci. Ukázalo se například, že cena za proklik v České republice je výrazně dražší u uživatelů, kteří na reklamu reagují skrze desktop.
Co se týče investic do inzerce, tak nejvíce financí firmy umístily do reklam, které se zobrazují v rámci FB feedu. Investice do inzerce v rámci FB feedu jsou téměř o 60 % vyšší než v případě IG feedu.
Reklamy v rámci feedu na Facebooku také mají nejvyšší míru proklikovosti. V průměru se jejich CTR pohybuje okolo hodnoty 2,4 %. Ve feedu na Instagramu je ovšem CTR pouze 0,33 %.
Influencer marketing
Spolupráce s influencery je stále populárnější, a není tak divu, že je značky hojně využívají. Největší vrchol měl influencer marketing ovšem v prosinci 2019 a od té doby jeho využití postupně klesá. Influenceři, kteří nejčastěji na svých profilech zmiňují značky, jsou například Sugar Denny, little.kao a Sarah Hamiollava.
Mezi značky, které nejčastěji spolupracují s influencery, patří řetězec drogerií DM, dále kosmetická značka Garnier či internetový obchod Mall cz.
Celá studie Social Media Trends Report Q3 2020 je k dispozici ke stažení.
Zdroj: Socialbakers