Reklamním anticenám Sexistické prasátečko „kraluje" pisoár s dámským přirozením
Bez místních voleb to není ono, slušelo by se říct po vyhlášení vítězů reklamní anticeny Sexistické prasátečko organizované neziskovou organizací Nesehnutí. Po loňských přešlapech lokálních a „mladých" buněk politických stran, které se snažily naroubovat sex třeba i na kritiku nezaměstnanosti, ubylo v na volby prostém roce reklam, u nichž se chytáte za hlavu.
Vítězem Sexistického prasátečka dle hlasování veřejnosti i odborné poroty je reklama na erotický klub Cabaret Darling, fotografie dámského přirození nalepená dovnitř pisoáru - věc nikoliv lascivní, ale přímo vulgární až urážlivá, které se ovšem nedá upřít silná zapamatovatelnost.
Na druhém místě opět dle hlasování veřejnosti i odborné poroty je reklama Vlk z VUT Vysokého učení technického v Brně, která úspěšně naplnila své virální ambice. Výtečně natočená parodie na film Vlk z Wall Street staví studenta VUT do role obdivovaného experta, který z pozice svého statusu přitahuje ženy. Ty jsou ve spotu pouze v roli sexuálních objektů, které se lísají pánovi u nohou a chtějí piškot. Jinak produkčně skvěle zvládnutá reklama vyvolává kontroverzi, u níž je ovšem na místě otázka, zda-li je důstojná vysokoškolské instituce.
Na třetím místě dle hlasování veřejnosti a na děleném druhém místě dle odborné poroty vystrkuje zadek reklama ODS. Konkrétně se jedná o obrázek, který se objevil jako facebookový status na stránce ODS Praha 8. Strana samotná se od této formy propagace distancovala. „Tato fotomontáž s logem ODS není oficiálním materiálem strany a občanští demokraté nejsou jejími autory. Od takového užití loga se distancujeme,“ uvedla tisková mluvčí strany Jana Havelová. Jde o klasický příklad záchvatu lidové kreativity na oblastní buňce strany, kdy programová vyprázdněnost či neschopnost komunikovat něco z relevantních témat vyústí v podobně laciná gesta. Politik, který si myslí, že v České republice vystrčená holá (a navíc cizí) zadnice získá přízeň voliče, se naštěstí plete.
Na třetím místě dle odborné poroty je pak outdoorová reklama pro výrobce koupelen Sapho s nahým mužem klečícím u záchodové mísy a názvem „V noci slouží, ráno se hodí..." Nesehnutí tuto reklamu komentuje slovy: „Nahé mužské tělo je bez přímé obsahové souvislosti přiřazeno k propagovanému výrobku pouze k upoutání pozornosti."
Na dalších místech dle hlasování veřejnosti najdeme směsku nešťastných pokusů o marketing malých subjektů a kreativy, která jde třeba za hranou, ale počty hlasů odpovídají spíše o nedostatku smyslu pro humor.
Z první kategorie, k níž navíc lze přidat i adjektivum odsouzeníhodná, je reklama společnosti Fastrade na zateplení domu využívající motiv homosexuality jako vizuální znázornění „teplosti".
Jedním z našich redakčních favoritů na kreativní peklo po obsahové i formální je pak tištěná reklama na pivovar Vilém.
Naopak za neoprávněnou nominaci (připomínáme, že z řad veřejnosti) považujeme reklamu restaurace Máneska. Ta má nejenom produkční kvality, díky kterým by neudělala ostudu ani v televizi či dokonce v reklamním bloku v kině. Navíc je zkrátka vtipná. Znáte jinou reklamu na malé restaurační zařízení, která by měla přes půl milionu zhlédnutí na YouTube? My ne, a to ani ve světovém kontextu. Nesehnutí reklamě vyčítá, že podporuje stereotypy tím, že zobrazuje ženy znevažujícím a zesměšňujícím způsobem na základě vlastností, které jsou jim připisovány. Tento komentář ovšem zapomíná na to, že se najdou mezi ženami upovídané a povrchní "krávy", stejně jako volové se stejnými vlastnostmi mezi muži. Nejedná se hned o generalizaci vztahující se na celou polovinu světové populace. My tedy říkáme: „Suupiš!" Co vy?
Kompletní přehled všech reklam najdete na stránkách prasatecko.cz.