Retail Summit 2018: Rozvíjejícím se trendem je robotizace a s ní související změny v obchodech
Letos se konal další ročník konference Retail Summit, která patří mezi 3 největší obchodní konference v Evropě. Retail Summit má za sebou již více než 20letou historii a tentokrát byla ústředním tématem „Balance: Hledání rovnováhy na novém trhu”. I v tomto roce se na konferenci sešly významné osobnosti z českého a středoevropského obchodního trhu, které sdílely své zkušenosti a poznatky z praxe. Mezi nimi například Jan Binar, prezident Asociace komunikačních agentur, Albrecht Hornbach, předseda představenstva HORNBACH Management AG, Espen B. Larsen, CEO Penny Market, Tomáš Čupr, CEO z Rohlik.cz a další.
Téma, které se neslo řadou přednášek, byla robotizace. Jak mění chování řetězců, jejich zákazníků a jaká je její budoucnost.
Robotizace ovlivňuje obchodní prostředí
O využití technologií během cesty zákazníka hovořili Lubomír Galatík ze společnosti Aruba Business a Pavel Vrtiška z RETAILTrek/ ePurse Group. Ve své přednášce „Propojujeme svatý grál retailu s moderními mobilními technologiemi” se zaměřili na kriticky důležitý prvek, který opomíjí většina obchodníků. Tím je oslovení zákazníka ve správný čas a na správném místě. Představili tak postup, jak zákazníka poznat, oslovit a začít s ním budovat vztah.
Zdroj: Prezentace Lubomír Galatík a Pavel Vrtiška
Lubomír Galatík se zaměřil na možnosti, jak pro kamenné prodejny využít přednosti moderních technologií a dopřát jim pozitivní zážitek. V retailu pak staví na třech pilířích:
- technologie (především Wi-Fi),
- technologie pro přístup zákazníka do rozhraní,
- technologie lokalizační, které rozpoznají, kde se zákazník nachází.
Jejich aplikace tak například dokáže zákazníkovi doporučit občerstvení, dárkové předměty a následně rozpozná, kde se nachází a nákup mu je dovezen až k automobilu.
Pavel Vrtiška dále doplnil, že se snaží zákazníkům doručovat ucelená řešení. Vyvinuli tak platformu, která má zákazníkovi usnadnit cestu při nákupním rozhodování a budovat vztah ke značce. Na základě průzkumu zjistili, že zákazníci mají zájem přenést věrnostní programy do svých mobilních telefonů a vzhledem k tomu, že se k internetu připojují často, může je vybraný obchod informovat o nabízených službách okamžitě a tedy, když je to relevantní.
Zdroj: Retail Summit, na fotografii Pavel Vrtiška
Že nové technologie a digitalizace mění nákupní chování potvrdili i Pavel Jiruše z Microsoftu a Martin Rys ze společnosti Adastra. Italský COOP například sleduje zákazníky ve svých obchodech a ve chvíli, kdy se natahují pro nějaké zboží, tak už se na digitálních cenovkách zobrazují další informace , sleduje, jak se pohybují po prodejně, apod. V dalších prodejnách existují digitální sensory v regálech, na základě kterých dokáží zaměstnanci velmi rychle doplňovat zboží, existují bezobslužné prodejny a obdobných řešení je mnohem více.
Pavel Jiruše také doporučil, aby se provozovatelé obchodů snažili více propojovat online a offline data, která mají k dispozici. Takto se dá například zjistit, že se zákazník dívá na nějaký produkt na webové stránce a další den jej zakoupí v kamenné prodejně. A tyto informace nejsou dobré jen pro obchodníky, ale hlavně pro zákazníky, kterým tak můžete zajistit co nejlepší zážitek při nakupování. Navíc se díky takto získaným datům dá zefektivnit provoz prodejny, případně celého řetězce.
Zdroj: Prezentace Adastra
Robotizace usnadňuje provoz
Na téma robotizace navázal i workshop s názvem „Roboti jsou tu s námi. Co to znamená pro retail a budoucí roli lidí?” Zde diskutovali Tomáš Čupr z Rohlik.cz, Luděk Hadra z České spořitelny, Pavel Milec z O2 Czech Republic, Ondřej Vaněk z Blindspot Solutions a Petr Štourač z Linde Material Handling.
Všichni tito panelisté pracují s roboty na různých úrovních a společně diskutovali o reálných dopadech nasazení robotů, jak roboty vnímají lidští zaměstnanci, jak se změní jejich pracovní náplň, apod.
Zdroj: Retail Summit
Tomáš Čupr uvedl, že primárně využívají softwarovou robotizaci:
„Naším cílem je automatizovat úplně vše. A to proto, že pokud chceme uspět na trhu a být levní, nemůžeme si dovolit zaměstnávat mnoho lidí. V současné době již objednáváme téměř automaticky.” Dále doplnil, že například zautomatizovali fakturační systém a místo pěti fakturantek aktuálně zaměstnávají jen jednu, chtějí mít ve skladu roboty, kteří přiblíží zboží pickerům a také vyvíjet vlastní autonomní vozy.
Roboti!
Zveřejnil(a) Tomáš Čupr dne 9. září 2016
Již v roce 2016 se po Praze proháněly samořiditelní doručovací roboti. Zdroj: Video Tomáš Čupr, Rohlik.cz
Dle Tomáše Čupra je robotizace a automatizace retailu otázkou následujících pár let.
Automatizace se však netýká jen nových firem, ale také společností s dlouhou tradicí. Mezi ně patří i Česká spořitelna, která se také své prostředí snaží zjednodušit a zaměřuje se na softwarovou robotizaci, pomocí které se snaží zrychlit a zjednodušit procesy ve firmě. V současné chvíli se například zaměřují na back office, který v České spořitelně čítá 1200 lidí. Podle slov Luďka Hadry vždy přepočítávají, jestli se jim nasazení určité změny vyplatí a podle složitosti daných procesů potřebují ušetřit minimálně 0,2 až 1 FTE (jako Full-time equivalent se označuje jednotka vyjádření míry zapojení či kapacita zatížení pracovníka přepočtenou na 100 % kapacitu) .
Dále je pro ně důležité, aby byl daný proces neměnný. Tedy, když už se zautomatizuje, tak byl stabilní a nemusel se měnit každý měsíc. Podle Luďka Hadry je také velmi podstatná struktura dat u vstupu.
„Proces musí mít jasně definované: co musím udělat, pro koho musím udělat, kam mám poslat peníze, atd.”
Pavel Milec z O2 Czech Republic doplnil další přednost robotizace a to tu, že roboti, na rozdíl od lidí, nečekají a dále uvedl:
„Roboti ihned reagují, pracují 24/7 a navíc lidská chybovost se pohybuje i okolo 12 %. Robot ale chybu neudělá. Například makro buď projde, nebo neprojde. A pokud neprojde, tak vás na to upozorní”.
Nicméně podle Milce skutečnost, že jsou roboti rychlejší a nedělají chyby, neznamená, že nahradí lidi. Jen se obmění pozice, protože i o roboty se bude muset někdo starat.
Lidé jsou nenahraditelní
Zdroj: Prezentace Jiřího Brédy z Mise HERo
Ačkoliv se konferencí neslo téma robotizace, tak Jiří Bréda z Mise HERo připomněl, že jsme všichni lidé a fyzický prodavač či prodavačka v obchodě, který se na vás usmívá a je přívětivý, je ve výsledku to nejdůležitější.
Zdroje: Fotografie Retail Summit