Seznam.cz propásl příležitost udržet si vysoký morální kredit
O víkendu byly zveřejněny informace o tom, že Seznam.cz hodlá zpřísnit podmínky používání svého reklamního systému Sklik. Média, které jsou šiřitel falešných zpráv, z něj neměla získávat reklamní příjmy. Aktuální informace ale toto vyvrací, představenstvo Seznam.cz prý o plánu nevědělo a nikdy by nic takového neschválilo.
Nyní již nedostupné podmínky pro Sklik na stránkách Seznam.cz říkaly: „Pokud takový web nesplňuje některou z následujících podmínek, není na něm možné zobrazovat inzeráty Sklik, nebude zařazen v dalších článcích českého internetu ani na domovské stránce Seznam.cz." Mezi dané podmínky patřilo zřetelné oddělení zpravodajství a komentářů, jasný provozovatel média nebo autorství článků. Mezi postižené weby měly patřit ty, co šíří prokazatelné lži, dezinformace nebo konspirační teorie.
V tuto chvíli je ovšem všechno jinak. Chystané úpravy podmínek Skliku prý nebyly oznámeny vedení a to nyní obrací a nijak nehodlá určovat objektivnost zpravodajství ani dle tohoto hodnocení média šířící fake news posléze perzekuovat.
Výkonného ředitel Seznam.cz Michal Feix včera uvedl:
„Představenstvo o záměru zpřísnit pravidla reklamy v oblasti zpravodajských webů nevědělo, a pokud by o ní ode mě vědělo, nepustilo by ji do realizace. Představenstvo a majitel společnosti si nepřeje, abychom se snažili určovat objektivnost a pravdivost zpravodajských webů, které jsou zařazeny do naší reklamní sítě. Proto jsme dnes z pravidel reklamy tato kritéria pro zpravodajské weby odebrali."
Na tomto je zajímavá především jedna věc. Jak upozornil na Twitteru publicista Josef Bouška, předseda představenstva a hlavní otec zakladatel Seznamu, Ivo Lukačovič, v sobotu 5. 8. retweetoval s potěšením výsměch odsudku úpravy podmínek Skliku od mluvčího prezidenta Jiřího Ovčáčka. Ve středu 9. 8. se ale najednou dozvídáme, že představenstvo nic nevědělo.
5. 8. šéf boardu retweetuje výsměch Ovčáčkovu odsudku Seznamu, ovšem 9. 8. board o ničem neví a neschvaluje. Šaškem snadno a rychle. #Seznam pic.twitter.com/5UMOgSe3nc
— Josef Bouska (@pepabouska) 10. srpna 2017
Důvěryhodnost takové informace se poté otřásá v základech. Spíše to vypadá, že další členové představenstva se zalekli negativních reakcí, nebo si uvědomili implikace podobného rozhodnutí. Například Google i Facebook uzavřeli ve svém tahu proti falešným zprávám partnerství s organizacemi zaměřenými na ověřování pravdivosti informací, často u výroků veřejných činitelů. Problematický obsah nechtějí přímo zakázat, ale dát k němu vysvětlující komentář a označení, že je brán jako sporný.
Z pozice Skliku by šlo udělat jednodušší řešení: identifikovat weby přinášející fake news pravidelně a do odvolání je od příjmů ze Skliku odříznout.
Nebyl by to zase takový symbol firemní odvahy. Například i značky jako Vodafone nebo Česká spořitelna již dříve deklarovaly, že nebudou na portálech šířících fake news inzerovat. Jeden z našich čtenářů, marketér Luděk Kvapil, reagoval na prvotní zprávu tím, že je správce PPC kampaní a weby šířící fake news dávno blokuje, stejně jako všechny slušné společnosti (myšleno inzerenti, pozn. red.). Krok Seznam.cz vítal jako formu pomoci, kdy by už nemusel svůj seznam nepřijatelných webů pro Sklik aktualizovat.
Obrácení představenstva z jeho pohledu nebude jistě vnímáno pozitivně, stejně jako u řady mnoha jiných nejen marketérů. Z pohledu „vlasteneckých diskujících" na Novinky.cz si možná nyní Seznam.cz vysloužil pochvalu ve smyslu: „Konečně dostali rozum, hlupáci." Nestálo to ale za to. Když zvednete prapor morální integrity a pár dnů poté si na něj odplivnete a zašlapete ho do země, vaše renomé utrpí rozhodně víc, než kdybyste se o žádné gesto nepokoušeli.