Uber v Brně končí. Jeho provoz byl zakázán předběžným opatřením soudu
Zdroj: Uber
Krajský soud v Brně vyhověl návrhu na předběžné opatření, které podala společnost LIDO TAXI RADIO, a zakázal formou předběžného opatření společnosti Uber B.V. provozovat přepravní služby Uber ve městě Brně způsobem příčícím se platným pravidlům. S tímto rozsudkem jistě souzní i samotné statutární město Brna, které se připojilo k návrhu LIDO TAXI RADIO a figurovalo jako vedlejší účastník řízení.
Hlavním jádrem sporu bylo to, že zmiňovaná taxislužba poukazovala na to, že Uber poskytuje taxislužbu, neřídí se však přitom pravidly, která jsou pro ní na území města Brna závazná. Soud tomu dal za pravdu, i v případě Uber se dle něj jedná o klasickou taxislužbu. Společnost Uber tak porušuje či obchází pravidla platná pro všechny ostatní taxislužby a krátí i práva cestujících.
Primátor města Brna Petr Vokřál k tomu uvedl:
„Zájem města je podporovat kvalitní a legální služby. Společnost Uber, její partnerské flotily i jednotliví řidiči však podnikají v rozporu s předpisy, které vědomě nerespektují. Je potřeba zdůraznit, že soud v předběžném opatření společnosti Uber nezakázal podnikání na trhu přepravy osob! Zakázal pouze podnikání způsobem, který vede k porušování zákonných pravidel. Společnost Uber se často obhajuje tím, že zákony v oblasti taxislužby jsou zastaralé. To však rozhodně nemůže být argument k jejich vědomému a systematickému porušování či obcházení.“
„Nechceme brojit proti mobilním aplikacím a modernímu způsobu taxislužby, naopak tento moderní způsob komunikace se zákazníkem vítáme. Chceme jen to, aby všichni poskytovatelé taxislužby dodržovali platné zákony. Město Brno navíc společně s Prahou usiluje o to, aby se zákonodárci věnovali takovým změnám v této oblasti, které budou respektovat technologický vývoj. V této souvislosti město Brno uvítá, pokud by Uber místo systematického zakrývání nelegálního podnikání upřel svou sílu do podpory rychlejší změny českého zákona. Do té doby musí podnikat na trhu podle stejných pravidel jako ostatní,“ doplnil ho pak náměstek primátora pro oblast dopravy Matěj Hollan.
Zdroj: Uber
Uber začal působit v Brně 1. února tohoto roku. Legislativní překážka v provozu ho tak stihla velice brzy. V Praze se snaží o totéž již 2 roky, za žalobou tam stojí asociace taxikářů společně s magistrátem. Právě proto, aby se i „brněnská žaloba“ svým obsahem nezdvojovala, nezaměřovala se na celostátní legislativu týkající se hospodářské soutěže, ale přímo na brněnské vyhlášky a nařízení, které překračující řidiči Uberu.
V Praze se snažili omezit působení řidičů Uberu i jejich pokutováním, aby od něj posléze opustili. Je však zřejmé, že primátorka Prahy Adriana Krnáčová se nadále zasazuje o to stejné, co se podařilo v Brně. Její chápání služeb sdílené ekonomiky jako něčeho, co se musí regulovat, je patrné například z rozhovoru Info.cz z minulého týdne. V něm volá po legislativním omezení Airbnb mimo jiné, protože prý představuje ne tak kontrolované ubytovávání cizinců pro město bezpečností riziko.
Rozhodnutí Krajského soudu v Brně bude muset být přeloženo do holandštiny a zasláno společnosti Uber B. V. Jeho doručením nabývá předběžné opatření účinnosti a nejde zvrátit ani případným odvoláním, které nemá odkladný účinek.