Vánoční reklama John Lewis pro rok 2024 vypráví příběh dvou sester. Bohužel přitom ztrácí své tradiční kouzlo

18. 11. 2024 | Petr Michl
„A cenu za nejzmatenější reklamu všech dob získává…“ I taková hodnocení dostává aktuální vánoční reklama John Lewis. Ta byla v poslední více než dekádě etalonem skvělého svátečního spotu. Letos je to ovšem podle řady diváků jinak.

Britská síť obchodních domů John Lewis se pozicuje jako ideální místo pro pořízení dárků. A dlouhé roky se skrze výpravné reklamy snaží sdělit, že na Vánoce to platí obzvlášť. Činí tak i letos, duch reklamy ale narušuje to, na co jsme byli dosud zvyklí.

Obzvláště po období 13 let (2009 až 2022), kdy spoty vycházely z dílny reklamní agentury Adam & Eve, respektive Adam & Eve DDB, se diváci mohli spolehnout na to, že je s pomocí nadpřirozena vytrhnou z reality a vykreslí Vánoce jako čas nesoucí až pohádkové rysy. Loni převzala štafetu agentura Saatchi & Saatchi London a navázala na toto dědictví tím nejlepším způsobem s příběhem o masožravé rostlině The Snapper, která sama dárky požírá, ale Svátky jsou s ní rozhodně zajímavější.

Stejná agentura stojí i za letošním spotem nazvaným „The Gifting Hour(v překladu „Hodina obdarování“). Ten sleduje ženu jménem Sal, která 15 minut před zavírací dobou v obchodním domě John Lewis stále ještě hledá vánoční dárek pro svou sestru. Po odhrnutí ramínek s šaty se s ní vydáme na sérii flashbacků do minulosti odhalující občas poměrně napjaté vztahy sester během dospívání plné náznaků toho, co by asi sestře mohlo udělat radost.

Customer Director v John Lewis, Charlotte Locke, uvedla v tiskové zprávě:

„Tajemství nalezení dokonalého dárku spočívá v tom, že víme, kde hledat. Naše reklama oslavuje přemýšlivého dárce a oslavuje ‚hodinu obdarovávání', okamžik, kdy jdete trochu hlouběji do svého srdce a do našich obchodů, abyste našli něco opravdu výjimečného a smysluplného pro ty, které máte rádi. Naše obchody jsou tepajícím srdcem naší značky a naši zákazníci milují rituál vánočních nákupů v nich — proto jsme chtěli dát obchodu poprvé hlavní roli v naší reklamě.“

Podívejte se na ni níže.  

    • Je to skvěle natočené a plné překvapivých záběrů? Ano.

    • Stříká vysoká kvalita produkce z každého záběru? Ano.

    • Hraje v podkresu slavný hit, jak jsme zvyklí? Potřetí ano.

Přesto nejsou reakce na letošní počin tak vřelé jako v minulosti. Nejvíce lajkovaný komentář pod videem na YouTube zní: „A cenu za nejzmatenější reklamu všech dob získává... Vánoční reklama John Lewis 2024.“

Poselství reklamy je hezké a vlastně přesně v souladu s tím, co chce značka reprezentovat. Ale rychlé tempo střihů je pro mnoho lidí příliš nepřehledné.

Přitom nabízí promyšlené momenty, které umí emočně zapůsobit. „Říkejte si o reklamě jako celku, co chcete, ale velmi dojemná mi přišla část, kdy její maminka a sestra tančí v kuchyni a žádají ji, aby se přidala, a ona se slzami v očích říká: ‚Nemůžu.' Jemně tím naznačuje, že jejich maminka už tu není. Člověk by mohl jen mrknout a přehlédnout to, ale tahle část mě dostala,“ říká jiný komentující na YT. A naráží tím na pozitivní prvek reklamy, který je ale zároveň i jeho nedostatkem. U umění je více než záhodno, když si až při opakovaném pohledu v díle najdete něco nového, co pro vás nebylo ihned zřejmé. Reklamy pro masový trh by měly být přístupnější.

A jistý deficit ve srozumitelnosti bude mít i příběh o vztahu sester ve srovnání s příběhy dětí a jejich fascinace vánočním kouzlem, které byly notně zastoupené v reklamách John Lewis v posledních letech. Z jednoduchého důvodu: dítětem byl každý, sestrou jiné dívky nikoliv. Tvůrci „The Gifiting Hour“ se dobrovolně rozhodli hrát s těžkými kartami. Výsledkem není propadák, ale reklama, která přijde některým lidem velmi silná, a jiní ji budou vnímat zcela opačně.

Verzi písně k reklamě určí talentová soutěž

Vánoční reklamy John Lewis mají pravidelně i charitativní rozměr. Postavy spotů jako loňská masožravá rostlina Snapper nebo tučňák Monty nebo „bubák“ Moz z minulosti se staly také hračkami. Část výnosu z jejich prodeje pak šla na dobročinné účely. Tentokrát se ale počítá s jinou mechanikou.

Podkladovou písní spotu je Sonnet od Richarda Ashcrofta, jeden z největších hitů jeho někdejší skupiny The Verve. V minulosti bylo pravidlem, že vánoční spoty John Lewis doprovázel cover slavné písně nazpívaný začínajícím umělcem. I to nyní dostává jistý twist. 15. listopadu byla na TikToku značky zahájena talentová soutěž. Lidé mohou pod hashtagem #MySonnet nahrát svou verzi „Sonnetu“ a porota vedená Richardem Ashcroftem, lidmi z vydavatelství BMG a dalšími umělci rozhodne o vítězi. Právě jeho píseň se pak stane podkladem reklamy John Lewis vysílané na Štědrý den.

Vítěz získá několik cen: profesionální nahrávání se špičkovým producentem, nákupní balíček John Lewis v hodnotě 3 000 liber, vstupenky na koncert Richarda Ashcrofta v roce 2025 a především vydání cover singlu u BMG, přičemž výnos z jeho prodejů bude věnován charitativní organizaci  Building Happier Futures.

 

Kam dál?

Podívejte se na loňský spot od Saatchi & Saatchi London v článku

John Lewis přichází s masožravou vánoční reklamou. Sváteční kouzlo jí nechybí

 

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: