Výdaje na reklamu v České republice jsou na vzestupu
Česká republika má poměrně dobře rozvinutý reklamní trh. Výdaje na reklamu na jednoho obyvatele jsou zde téměř třikrát vyšší, než je průměr zemí střední a východní Evropy. Největším médiem je dlouhodobě televize, avšak rychle se rozšiřující vyhledávání a programatická display reklama přispívají k rychlému růstu internetové reklamy.
HDP v České republice v roce 2017 vzrostl přibližně o 4,3 %, zatímco v roce 2016 to bylo jen o 2,6 %. Došlo k nárůstu vládních investic a také spotřeby domácností a zahraničního obchodu. Česká ekonomika v současnosti těží z příznivých domácích i zahraničních podmínek, včetně extrémně nízké míry nezaměstnanosti. Očekává se, že za rok 2018 HDP vzroste o 3,1 % (zdroj: MF).
Televize kontinuálně roste
Trh s televizní reklamou v loňském roce vzrostl o 6,5 % a v období zahrnutém v předpovědi mediální agentury Zenith je očekáván další růst zhruba o 5-6 % ročně. Největší prodejce reklamy je Media Club, který zastupuje televizní skupiny Prima a Barrandov a také řadu internetových stránek, rádiových stanic a časopisů.
Zdroj: Zenith
Češi jsou na internetu jako doma
„Penetrace internetu je v České republice s 88 % jedna z nejvyšších ve střední a východní Evropě. Hlavním poskytovatelem display reklamy je i nadále Seznam, který má nejvíce uživatelů a nejvyšší příjmy z reklamy. V performance marketingu vede Google,“ říká Jerguš Slota, ředitel mediální agentury Zenith a dodává: „Stále běžnějším se stává real-time bidding a ti, kteří mají zkušenosti s programatickým nákupem, se nyní zaměřují na pokročilý remarketing a využívají pro zacílení data třetích stran.“
Zdroj: Zenith
Vydavatelé reagují na poptávku inzerentů
Tištěná reklama v roce 2017 opět vzrostla poté, co v roce 2016 zaznamenala nárůst poprvé od roku 2010. Výdaje na reklamu v novinách se zvýšily o 2,0 % a výdaje na reklamu v časopisech o 2,5 %. Počet prodaných výtisků a čtenost však i nadále klesají a v tomto desetiletí se dostaly na nejnižší úroveň. Vydavatelství jako kompenzaci nižších příjmů z prodaných výtisků a nejistých příjmů z reklamy rozšiřují svá portfolia o tištěné přílohy a zvláštní vydání a produkty pro tablety, chytré telefony a čtečky. Reagují také na poptávku zadavatelů reklamy po kreativních reklamních příležitostech, které by jim pomohly vystoupit z davu.
Výdaje na reklamu v rádiu od roku 2014 rostou, i přes pokles množství posluchačů většiny nejvýznamnějších stanic kromě ČRo 1 Radiožurnálu. Změna metodiky měření způsobila, že v roce 2014 se stala největší reklamní kategorií v rádiu kultura a volný čas, avšak v loňském roce to byl maloobchodní prodej.