Bude se místo štěbetání bublat?
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Nástupce Twitteru pro některé regiony s oficiálním claimem "Twitter pro ty, kteří nemají internet". Alespoň tak některá média označují službu Bubbly, která se těší nesmírné popularitě zejména v Indii. Přitom oproti konceptu Twitteru přináší novou pouze jedinou věc - namísto textových zpráv posíláte do éteru audiostopy. A ke komunikaci využíváte mobilní telefon. Přestože samostatně Bubbly zatím neexistuje (je poskytováno jako subslužba společnosti Bubble Motion), nehodlá zůstat při zemi - již teď pošilhává po dalších akvizicích an japonském a brazilském trhu.
A jak služba funguje? Podobně jako u Twitteru se stačí zaregistrovat a mezi uživateli najít své přátele, rodinu anebo oblíbené opinion leadery včetně celebrit, které hrají v tomto případě klíčovou roli. Do éteru pak můžete bublat - tedy vysílat krátké, maximálně minutové audiovzkazy pomocí svého mobilního telefonu. Zdarma. Jakmile tak učiníte, jsou všichni, kteří vás sledují, upozorněni na nový příspěvek. A ten si pak mohou vyslechnout. Tentokrát za poplatek.
Služba má tedy i zjevný komerční potenciál. V Indii s ní již začalo experimentovat BBC, které svým followerům vybublává nejdůležitější události.
Právě spojení služby s telekomunikačními společnostmi dělá z Bubbly ideální nástroj pro regiony s vysokou oblibou používání mobilních telefonů. Bublat by se tak brzy mohlo v již zmíněné Brazílii a Japonsku, ale o na Filipínách a v Indonésii.
Služba má však i mnoho otazníků. Jak se mnozí ptají - opravdu bude pro uživatele atraktivní platit za brandované zprávy? A je srovnání s Twitterem na místě? A jak může Bubbly konkurovat třeba SMS servisu některých společností, který je narozdíl od něj poskytován zdarma?
Přestože služba ještě není dokonalá, potenciál rozhodně má. Jak pochodí, to ovšem uvidíme až z praxe. A je pravděpodobné, že podobně postavená platforma, byť třeba z pera někoho jiného, se brzy může objevit i u nás.