Čechy zaujala v posledním roce z domácích značek nejvíce Kofola

24. 11. 2017 | Petr Michl
Česká populace vnímá místní značky se značkou setrvačností. Výzkum GfK pro CZECH TOP 100 odhaluje, že Čechy nejvíce zaujala (například reklamou) za posledních 12 měsíců Kofola, Škoda a AirBank. První pětici uzavírá T-mobile a Plzeňský Prazdroj. Nejvíce hrdí pak jsou Češi na ČEDOK, České dráhy a Bohemia Sekt.

GfK ve spolupráci se sdružením  CZECH TOP 100 uskutečnilo začátkem listopadu 2017 již druhý ročník reprezentativní studie na online české populaci ve věku 18 - 70 let. Výzkum Česká značka zjišťuje, která z českých značek se svým nezaměnitelným způsobem nejvíce zapsala do paměti národa, které české značky považují Češi za tradiční a na které jsou nejvíce hrdí.  Společnost GfK a sdružení CzechTOP100 již podruhé společně představují projekt Česká značka. Výzkum, týkající se českých značek, se uskutečnil letos v listopadu na online populaci 18 -70 let věku. Letošní předání cen vítězům proběhlo v rezidenci primátorky hlavního města Prahy na Mariánském náměstí.

Která česká značka v roce 2017 zaujala nejvíce?

V rámci výzkumu byly dotazováni Češi, která z českých značek nebo společností je v posledních 12 měsících zaujala nejvíce, tedy vštípila se jim do paměti nezaměnitelným způsobem (hezká reklama, mimořádný výrobek, služba, nebo charitativní počin). Lidé ve výzkumu nejčastěji za rok 2017 zmiňovali značku Kofola. Na druhém místě se umístila značka Škoda, třetí příčku obsadila společnost AirBank. První pětici uzavírá T-mobile a Plzeňský Prazdroj.

Je na tom vidět, jak silnou pozici love brandu Kofola má. Její zástupci se v minulosti nechali slyšet, že například slavnou vánoční reklamu s divočákem pouští spíše, aby si Češi uvědomili, že se blíží Vánoce. Velký nárůst zisků jim údajně nepřináší.

Z pohledy výrazné reklamy se posledních 12 měsíců Kofoly týkalo především jejího segmentu půllitrových lahví, který se zaměřuje na mladší cílové skupiny. V něm proběhlo střídání Fofoly a šišlového psa za vypuštění samohlásek v nových KFL kampaních.

Škoda byla z reklamního pohledu nepřehlédnutelná především díky propagaci svých modelů Kodiaq  a Karoq.

AirBank je pak královnou konzistence, když se už od svého objevení na trhu před 6 lety drží svého ostrého vymezení proti tradičním bankám.

Tento rok v září pak přinesla i soutěž Šťastný výběr, pro výhru si stačilo vybrat v bankomatu a mít štěstí.

T-Mobile si zájem Čechů vysloužil dlouhodobě vtipnými kampaněmi, v kterých už několik let září Ivan Trojan.

Plzeňský Prazdroj je přes zahraniční vlastníky stále vnímán jako národní zlato, lidé si s ním totiž personifikují spíše jeho prémiový Pilsner Urquell, ne nutně všechny další značky portfolia. Pilsner Urquell letos slaví 175 let a spojuje s tím velkou kampaň čítající reklamu, ale třeba i obsahový projekt, seriál Příběhy zlatého ležáku vysílaný na Stream.cz.

Tradiční české značky roku 2017

Na otázku, které z českých společností, nebo značek považují lidé za nejvíce tradiční, odpovídalo nejvíce lidí ve prospěch značky Tatra. Druhé místo patří značce České dráhy a na třetím místě se umístil Čedok. Pětici nejlepších tradičních českých značek uzavírají značky Madeta a HAMÉ.

Na kterou značku jsou Češi v roce 2017 nejvíce hrdí?

Z výzkumu GfK vyplynulo, že lidé jsou v roce 2017 nejvíce hrdí na značku Čedok.  Na druhém místě se umístila společnost České dráhy a bronzová medaile patří Bohemia Sektu.

Hrdost  na Čedok přitom není spojena přímo s dominantní pozicí na trhu. Čedok je podle objemu tržeb na českém trhu třetí, před ním jsou Exim Tours a Fischer s téměř dvojnásobným ročním obratem pohybujícím se okolo čtyř miliard korun. V Česku má Čedok 36 poboček a ročně obslouží více než 400.000 zákazníků.

 „Těší nás, že opět po roce můžeme navázat na úspěšný projekt Česká značka, který reflektuje vzrůstající oblibu právě českých značek, opečovává českost, podporuje a přispívá k rozvoji českého hospodářství, průmyslu a českých firem, a to nejen v Česku, ale i v zahraničí,“  říká Lenka Harmon, Sector Leader Consumer Goods v GfK.

K tomu je potřeba dodat, že se jedná o značky, které jsou často české spíše svým původem než aktuální vlastnickou strukturou. Například Čedok v roce 2016 koupila od americké skupiny Odien Group polská Itaka. Plzeňský Prazdroj patří japonské Asahi Group Holdings. Škoda Auto náleží pochopitelně pod koncern Volkswagen. Airbank majetkově patří, stejně jako Home Credit, PPF Petra Kellnera, skupině s českým původem, která si už však adjektivum česká plně nezaslouží. Korporátní a vlastnická struktura PPF Group má z daňových důvodů domicil v Nizozemsku. Naopak v českých rukách je od roku 2013 opět Tatra.  

Celkově se tak dá říci, že vnímané češství značek vychází především z dlouhé historie a má velkou setrvačnost. 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: