BMW patří Abeceda a nechce ji Googlu dát

13. 8. 2015 | Petr Michl
Umí Google „googlovat"? Výběr názvu jeho nové mateřské společnosti tomu nenasvědčuje. Společnost Alphabet a doména alphabet.com totiž patří BMW.

Google v pondělí oznámil vznik společnosti Alphabet, pod níž by měl hierarchicky spadat i on sám. Jméno nové „matky" není ovšem šťastné z několika důvodů. Nyní k nim přibyl i ten, že registrační známka na název Alphabet již patří automobilce BMW.

O této skutečnosti informoval deník The New York Times. Totožný název nese služba BMW pro poskytování automobilů firmám, zároveň vlastní i webovou adresu www.alphabet.com. Proto má také nová entita představená Googlem  web abc.xyz. Nejsme rozhodně první, kdo ironicky poznamená, že si mohl největší světový vyhledávač plánované jméno firmy nejprve vygooglit. Jedním z mnohokrát vyřčených pravidel je, že pokud budujete novu společnost a nemáte v USA doménu s .com, měli byste si raději změnit jméno. Mimochodem abc.com patří už dlouhá léta televizní stanici ABC, někteří na novou URL Alphabet od Googlu zareagovali zvoláním: abc.wtf. I tato doména je ovšem obsazená a nyní vede poněkud prapodivně na vyhledávač Microsoftu Bing.  


Printscreen z webu www.alphabet.com patřícímu BMW. Možná se na něj ale nedostanete, díky náporu zvědavců mu v posledních dnech padají servery.

S abecedou si zahrávají i další společnosti. Dle Bloomberg má více než 100 společností v USA registrované jméno, které obsahuje slovo Alphabet". Týká se to mnoha pohostinství, školek i dalších subjektů s různým posláním. Například Alphabet Inc. je jméno firmy ze státu Ohio, která vyrábí elektronické součástky pro auto průmysl. Nikterak překvapivě je zabraný i Twitter účet @Alphabet, nestojí však za ním nějaká společnost, ale fyzická osoba, jistý Chris Andrikanich. Jeho tweet z pondělí, kdy Google novinku oznámil, vypovídá o tom, že najednou požívá pozornost, na kterou dosud nebyl příliš zvyklý.

Jakousi záchranou tváře pro Google může být, že Alphabet nebude veřejnou značkou, pod kterou by se něco prodávalo. Proto tak úplně nevadí, že nemá webovou adresu, která by vás nenapadla jako první. Právně není stejné jméno nutně problémem. Ten nastává, až ve chvíli, kdy totožný či podobný název mate zákazníky. A tím se zabývá soud až na popud někoho, kdo se cítí poškozený. V BMW prý možnost právních kroků teprve zkoumají a nedá se asi zcela předpokládat, že by si na žalobu a následná náročná soudní líčení troufli třeba instalatéři Alphabet Plumbing z Arizony. Google sice zvolením tohoto názvu tak trochu vyvolal pochyby o tom, jestli umí sám „googlit". O tom, že má dostatek prostředků, aby ustál dlouhé soudní řízení s pomocí elitního právnického týmu, není ovšem sporu.

Štítky dokumentu: Budování značky Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: