Celebrity zvou v kampani „Tvoje poprvé" mladé k volbám
Mladí nechodí k volbám a je to potřeba změnit. Přesně o to se snaží kampaň Tvoje poprvé. Známé osobnosti lákají mladé lidi, aby šli 20. a 21. října k parlamentním volbám. Jaké bylo jejich poprvé prozrazují v kampani Tvoje poprvé Tomáš Klus, Natálie Kotková nebo Adam Mišík. Kampaň poběží až do voleb na sociálních sítích a webových stránkách tvojepoprve.cz.
Středobodem kampaně, za níž stojí Institut politického marketingu (IPM), je dvojsmyslné video plné známých českých tváří. Osobnosti, mezi které patří modelka Natálie Kotková, zpěvák Tomáš Klus, tatérka Duhovka, blogerky z A Cup of Style, zpěvák Adam Mišík, dokumentarista Janek Rubeš, návrhářka Alex Monhart, malířka Léna Brauner a herec Vincent Navrátil se v něm svěřují, jaké bylo jejich poprvé, a odlehčenou formou vyzývají mladé, aby přišli k volbám.
„České politické strany nevěnují mladým lidem v kampani pozornost, protože tato skupina chodí k volbám velmi málo a pro strany je tak zajímavější zaměřit se na starší lidi. Volby jsou ale i pro mladé, a proto jsme se rozhodli pozitivně motivovat generaci nejmladších voličů,“ říká spoluautorka projektu Alžběta Králová z Institutu politického marketingu. Celá kampaň je zcela politicky neutrální: neříká se v ní, koho volit, ale zdůrazňuje, že je důležité se voleb zúčastnit.
Kampaň cílí především na prvovoliče a mladé lidi ve věku 18-26 let, jejichž volební účast se pohybuje okolo pouhých 25 procent. Je to nejméně ze všech ostatních věkových skupin. „Jít k volbám není ani trapné, ani zbytečné. Naopak! Rád jsem se podílel na tomto projektu, abych mohl všem mladým vzkázat, že každý hlas se počítá, a že jedině společně můžeme něco změnit,“ okomentoval svou účast ve videu zpěvák Adam Mišík.
V Česku by mělo být přibližně 100 000 lidí ve věku 18 let, kteří ještě nikdy nemohli v žádných volbách volit, a kolem 360 000 lidí ve věku 18-21 let, kteří v roce 2013 nemohli volit ve volbách do Poslanecké sněmovny. Celkový potenciál věkové skupiny 18-26 let odhaduje Institut politického marketingu na necelý milion voličů.
Kampaň doplňuje microsite usnadňující první volební kroky
Ke kampani jsou spuštěny webové stránky www.tvojepoprve.cz, které mají za cíl co nejvíce první volby mladým ulehčit. Kromě videa zde naleznou občané i Volební kalkulačku nezávislé organizace KohoVolit.eu. Ta napoví, jaká strana je jim názorově nejblíže. Dále podrobný návod, jak volit, a nástroj, díky kterému se dozví, kde se nachází jejich volební místnost. Kampaň Tvoje Poprvé bude probíhat především na sociálních sítích - Facebooku a Instagramu, které představují stěžejní komunikační nástroje mladých lidí.
Právě sociální sítě mají být jedním z hlavních kanálů, do kterého by se měli zapojit prvovoliči, co jsou na splnění svého práva občana. Do kampaně se může zapojit každý. Stačí se vyfotit s volební obálkou a umístit ji na sociální sítě s hashtagem #tvojepoprve, #jataky, #spolecne, #jdemevolit a vyjádřit tím, že se voleb zúčastníte. Institut politického marketingu vyzývá i k tomu, aby si lidé udělali selfie u volební urny.
„Běžíš? Volíš!”
Na podporu volební účasti mladých se pod heslem „Běžíš? Volíš!” uskuteční v předvečer otevření volebních místností 19. října běh Runczech v čele s dalším ambasadorem, badmintonistou Petrem Koukalem. U příležitosti běhu natočili speciální spot s Petrem.
Ve stejnou dobu vyběhnou také ambasadoři Mattoni FreeRunners, kteří se v rámci tohoto pravidelného běhu zapojí po celé České republice na více jak 80 trasách. Za účelem vyjádření podpory volební účasti se zapojení běžci vyfotí s volební obálkou.