Infografika: Stav e-commerce v České republice v roce 2012
Průzkum "Stav e-commerce v ČR v roce 2012" přináší zajímavá čísla. Na českém trhu je zhruba 21 000 aktivních internetových obchodů, které jen v loňském roce vygenerovaly obrat přibližně kolem 37 miliard korun. Jsme skutečnou e-shopovou velmocí, například ve Velké Británii existuje 30 000 e-shopů. Nakupují více muži než ženy a průměrná velikost objednávky činí zhruba 1800 korun. Nejčastěji pak na českém internetu nakupujeme oblečení, elektroniku a knihy.
Českou specialitou je platba dobírkou, kterou využívá 63 % nakupujících. Tato statistika ilustruje zcela opačný trend ve srovnání s většinou Evropy a je dána tím, že se Češi bojí zneužití své platební karty. Dle průzkumu společnosti Shoptet.cz se ho obává až 81 % dotazovaných. Pro 67 % lidí je zase nepředstavitelné, že si na zboží nemohou sáhnout či si je vyzkoušet a 53 % potřebuje poradit od prodavače a preferovali by osobní kontakt. Přesto u zákazníků vyhrávají jiné přednosti online nákupu. 73 % lidí oceňuje úsporu času, pro 64 % zákazníků je důležité, že mohou jednoduše porovnávat ceny, 59 % si zase pochvaluje větší výběr zboží. Pro 23 % zákazníků je to zkrátka a jednoduše „nákup bez tlačenic“.
S e-shopy jsou ale jistě spojená i určitá negativa. „Nedávné zjištění České obchodní inspekce, že ¾ internetových obchodů klame své zákazníky je rozhodně nelichotivou nálepkou, kterou by měli majitelé e-shopů vzít jako velmi vážné varování,“ říká Miroslav Uďan, který průzkum "Stav e-commerce v ČR v roce 2012" připravil. Přitom je důvěra zákazníků důležitá. Zhruba 53 % lidí totiž v e-shopech utratí větší finanční částku, dostanou-li dobré doporučení od svých známých.
K největším e-shopům z hlediska obratu patří Alza.cz, která vykázala obrat víc než 6,8 miliard korun v roce 2011, následují ji Mall.cz s čtyřmi miliardami a Kasa.cz s 2,5 miliardovým obratem. Porovnávačům zboží kraluje Zboží.cz a Heuréka.cz, které společně obhospodařují kolem 84 % trhu. Srovnávací portály jsou pro e-shopy přitom doslova klíčové. Průměrný nárůst obratu e-shopu po registraci na tyto servery se totiž pohybuje okolo 25 %. Velkou výhodou je, že na ně přicházejí ti, kteří již chtějí daný produkt koupit a rozhodují se pouze o tom, kde koupi uskuteční. I proto se konverzní poměr na objednávky těchto potenciálních zákazníků, přicházejících prostřednictvím vyhledávačů zboží, pohybuje od 3 do 9 %.
Zdroj: Shoptet.cz