Nový patent Googlu: Klikněte na reklamu, dostanete zdarma dovoz k hotelu či restauraci
Přijeli jste do nového města, vidíte na svém telefonu banner hotelu s tlačítkem „získat dopravu". Klikněte na něj a do 15 minut pro vás přijede hotelové taxi, které vás odveze na svou domácí adresu. Přesně toto jsou nejspíš situace, pro které si Google nechal uznat patent s originálním názvem "Transportation-aware physical advertising conversions US 8630897 B1".
Nabízí se ale i využití pro jiné než ubytovací služby, třeba pro luxusní lázně, salón krásy – víceméně cokoliv, co dokáže obchodníkovi vrátit náklady za dovoz zákazníka. Google přiložil ke svému patentovému návrhu ukázku reklamy restaurace, která cílí v určité lokalitě, ve které během obědové pauzy slibuje taxi zdarma, které vás dostane ke stolu do 10 minut.
O patent bylo zažádáno již před třemi lety, 11. ledna 2011. Mezi nabízenou extra dopravní službou jsou uvedeny vouchery na autobusy, cesty taxi a dokonce i cesta „autonomním vozem", kterým je primárně myšleno samozřejmě stále pouze testované Google auto, co se dokáže samo řídit. Google bude inzerentům poskytovat i informace o aktuálních veřejných spojích, které mohou být s reklamou také svázány. Pod „potenciálním ziskem z kompletní transakce využívající analýzy v reálném čase" si lze představovat, že systém může při nabízení reklamy brát do úvahy různé faktory jako aktuální lokaci zákazníka, jeho nejpravděpodobnější cestu k místu určení a formu dopravy i způsob dopravy, který nabízí v tu chvíli konkurence (pokud jiní nabízejí taxi zdarma, s proplacením 50 % ceny lístku na MHD asi neoslníte – pozn. red.).
Ukázka nabídky inzerce
Mezi faktory je uvedena i „denní agenda zákazníka", tento nyní neexistující způsob cílení online reklamy naznačuje cestu, kterou se může v budoucnu ubírat. O tom, jestli to bude znamenat nějakou analýzu zákazníkem řečeného na sociálních sítích nebo snad i počítání s položkami v Google kalendáři, můžeme pouze spekulovat. Na druhou stranu je třeba zároveň přiznat i to, že patent zmiňuje ochranu soukromí uživatelských dat: „...například filtrování citlivých informací, enkrypci, hashing a filtrování citlivých informací k odstranění individuálních osobních atributů, časové limity na dobu ukládání informací nebo na používání či sdílení dat."
Jak bude fungovat aukce nabídek inzerentů?
I fáze nastavení „bidů" inzerentů na zobrazení kampaně je už v patentu z roku 2011 detailně promyšlena. Inzerenti budou moci jejich výši vázat například na blízkost uživatele, denní dobu, stejně jako na uživatelská data definující zákazníka, jeho nákupní historii a předpokládanou marži.
V patentu se vyskytuje tento příklad: „Inzerent nastaví bid 5 dolarů za oslovení mužů, 5,50 za oslovení žen a může snížit bidy o 70 % během jím určených hodin během dne." Z logiky věci můžou restaurace nastavovat dražší bidy i nákladnější nabízené způsoby dopravy na zážitkové degustační menu o sedmi chodech v luxusní restauraci ve srovnání s obyčejným obědovým menu. Vyšší cenu má opakovaný zákazník nebo ten, co opakovaně využívá dopravy k uskutečnění nákupu apod.
Reklamy lze mířit na desktop a mobil, ale je uvedený i kiosek – jeho umístění si lze představit třeba právě na dopravních uzlech typu hlavního nádraží či letišť. Znázorňuje ho obrázek níže.
Za co budou inzerenti platit?
V patentech je vhodné vyjmenovat co největší množství scénářů a platí to i pro to, za co bude inzerent platit. Uvedena je proto pouhá imprese reklamy, zakliknutí „get a free ride" ikonky uživatelem i jeho vyzvednutí či dovezení na určené místo. Zmíněna je ovšem i nejtvrdší konverze, tedy případ, kdy zákazník „zkompletuje transakci" v místě podniku.
Vše zde uvedené je pochopitelně v prvotní fázi jakéhosi nastínění věcí příštích v dokumentu vytvářeném před více než třemi lety. Odhalený patent nicméně přináší zajímavý náhled na reklamní formáty budoucnosti. Člověk se pak těžko ubrání nyní stále trochu sci-fi představám o flotilách autonomních Google aut bez řidičů, které sváží lidi do restaurací či hotelů. Podnikatelský plán technologického giganta vlastně i probouzí zvědavost, proč některé restaurace v Čechách například nepřistaví v 11:30 mikrobus k velkým kancelářským komplexům daleko od větší nabídky dobrých restauračních podniků (Brumlovka v Praze, Spielberg Office v Brně atd.). Mohlo by jim to přinést velké množství hostů a k prvotní nabídce by pravděpodobně stačil telefonát a leták adresovaný na recepci firem sídlících ve zmíněných lokalitách, nikoliv zatím neexistující formát banneru v Google AdWords.
Zdroje: Google - patent US 8630897 B1, MarketingLand