Další Meta průšvih: Facebook i Instagram sledují historii vyhledávání mladých uživatelů, ač veřejně tvrdí opak
Vypadá to, že nad Facebookem se opět smráká. Organizace Fairplay, zaměřená na bezpečnost dětí na internetu, totiž zveřejnila studii s názvem Facebook Surveillance Report ve které odhalila, že Facebook a Instagram sledují své mladé uživatele mnohem více, než je zdrávo a nezdráhají se vytěžená data používat pro cílení reklamních obsahů třetích stran.
Ačkoliv Facebook v červnu letošního roku sdílel svůj krok k bezpečí mladých uživatelů, tedy, že inzerenti nově budou moci cílit na mladší publikum pouze podle věku, pohlaví a lokace a určitě ne dle jeho zájmů nebo vyhledávání, nebyla to tak úplně pravda. Studie totiž ukazuje, že obě platformy i nadále využívají tzv. konverzní API ke sledování podrobností o aktivitách dospívajících při procházení webu.
Cílení na mladistvé má následky
Existuje přitom mnoho obav ohledně cílení reklamy na děti a mladistvé podle jejich zájmů a vyhledávání. Reklama pro ně může být mnohem více zavádějící a výrazná, zvyšuje tlak na konzumní způsob života a zvětšuje propast mezi dítětem a rodičem, který zde musí působit jako ten, který jeho vysněnou hračku nekoupí. To vše se negativně podepisuje na duševním zdraví dětí, a firmy by proto neměly zneužívat reklamy na sociálních sítích k tomu, aby děti nabádaly ke koupi svých produktů.
Na vznik nejrůznějších zákonných omezení a veřejnou diskuzi tohoto problému reagoval v červnu i sám Facebook jasným stanoviskem na svém webu. Sám se odkázal na veřejnou diskuzi ohledně toho, jak negativní dopad může cílená reklama na děti a mladistvé mít:
„S diskusemi souhlasíme, a chceme proto preventivně omezit to, jak inzerenti mohou cílit na mladé uživatele. Dříve dostupné možnosti cílení, jako jsou ty založené na zájmech nebo o aktivitě uživatelů v jiných aplikacích a webech, již nově nebudou inzerentům k dispozici.”
Prohlášení vs. realita
Podle studie to však vypadá, že striktní přístup Facebooku zůstal pouze u prohlášení a pokročilejší techniky cílení na děti lze využívat i nadále. Pro účely studie byly vytvořeny 3 profily mladých uživatelů mezi 13 až16 lety a sledovali je pomocí speciálních softwarů. Ze studie vyplynulo: