Eshopista: CZC.cz představilo svou strategii i marketingové plány

5. 3. 2015 | Dan Škvařil
Heureka.cz nebo AdWords? Jak vypadá vyvážený marketingový mix miliardového e-shopu s počítačovým vybavením? Přečtěte si, jak to dělá CZC.cz.

17 let na trhu, roční obrat 2,4 miliardy Kč, věrné držení se segmentu PC elektroniky a zákazníci s vysokou loajalitou – tou jsou jen ty základní důvody, pro je e-shop CZC.cz hodný obdivu. A jistě také důvody, proč účast vedení CZC.cz na dalším setkání společnosti Acomware, Eshopista, vyvolala takový zájem.

Firmu zastupoval její zakladatel Josef Matějka a marketingový ředitel Kamil Demuth. Během večera se mezi diváky začali postupně ohlašovat také další zástupci firmy, včetně generální ředitelky Jitky Dvořákové. Měli jsme tak možnost slyšet názory z více úhlů, někdy téměř protichůdných. Obzvláště, když šlo o budoucí trendy.

Zleva Josef Matějka a Kamil Demuth za CZC.cz a Magda Divišová a Jan Svoboda jako moderátoři z ACOMWARE

Mezi obry internetového trhu

Začátek e-shopu byl trochu jako z učebnice. Firmu zprvu Matějka (coby nadšenec do elektroniky) provozoval v bytě své přítelkyně. Nebyla ničím víc, než obchůdkem pro pár podobných nadšenců. Jeho vize byla však už od začátku prorůstová, zisk měl přijít až později. A tak dnes díky tomu CZC.cz najdeme po republice v 67 pobočkách (57 z toho jsou frančízou). Pobočky se liší od strohých výdejen velké části konkurence kvalitním servisem, vystavením produktů a možností nákupu zboží přímo na místě (mimo e-shop).

Spolu s Alzou, Mallem, TS Bohemia a DATARTEM patří ke špici počítačových obchodů. Co je ovšem od nich odlišuje, je právě vybavením poboček a užší produktové zaměření. Cílovou skupinou jsou především technici a milovníci elektroniky, to by se však časem mělo změnit: „Zatímco Alza rozšiřuje portfolio, my chceme rozevírat svou cílovou skupinu,“ uvedla k tomu ředitelka Dvořáková.

Heureka.cz nebo AdWords?

Hlavním řečníkem večera byl především šéf marketingu Kamil Demuth. Do CZC.cz přišel z Heuréky. Jeho cílem je však paradoxně vyvázat jej z přílišné závislosti na předním českém internetovém srovnávači produktů a těžiště inzerce ukotvit v AdWords, případně Skliku. Důvod? Heureka.cz je platformou pro lidi, kteří ví přesně, co chtějí koupit, a jsou zvyklí řídit se především podle ceny. PPC reklama namísto toho cílí na zákazníky, které víc zajímá obsah a kvalita než ušetřené zlaťáky. A přestože je návratnost investice u srovnávačů vyšší, je pro e-shop z dlouhodobého hlediska výhodnější investovat do online inzerce. O tom, že se však s Heurékou nechtějí zase jen tak rozloučit, svědčí koketování s widgety na tomto portálu, od kterých si slibují právě rozšíření cílové skupiny.

Demuth se sice bránil udat přesná čísla, prozradil však, že měsíčně za PPC utratí určitě víc jak milión Kč. Dle údajů MEDIARESEARCH patří dlouhodobě mezi největší inzerenty v této republice, v lednu tohoto roku měl být dokonce tím největším a propagoval své produkty v display reklamě v ceníkové hodnotě 13,3 milionů korun.

Na rozcestí mezi AdWords a Sklikem je to více táhne k AdWords. Vyplývá to z cílové skupiny, která je u počítačů přece jen spíš mužská a více preferující minimalistický Google před komplexním Seznamem. Jinak je prý návratnost u obou poskytovatelů srovnatelná.

Kamil Demuth hovoří o výhodách a nevýhodách AdWords a Heureka.cz pro účely CZC.cz

Co je doma, to se počítá

Marketingová oddělení velkých firem před sebou mívají jedno náročné dilema. Provozovat online marketing vlastními silami, nebo povolat do služby externí agenturu? Kamil Demuth na to měl ovšem jasný názor. Zaměstnanci firmy jsou podle něj z dlohodobého hlediska vhodnější, ať už kvůli lepší sledovatelnosti výkonu oddělení nebo nižším nákladům.

Paradoxně však záhy musel přiznat, že si na online inzerci zatím pronajímají agenturu. Předpokladem jejich spolupráce je ovšem dohoda, že se od nich lidé z CZC.cz postupně vše naučí, aby pak mohli další práci dělat sami. Experty však stále hledají. Máte pocit, že jste génius na PPC? Hlaste se u vedení marketingu CZC.cz. Budou vás tam očekávat.

A jak se jim daří na Facebooku? Zatím je sociální síť spíše nástrojem budování komunity věrných zákazníků, šíření obsahu a prostorem pro různé testování. Právě z hlediska obsahu, který často vytváří sami zákazníci přímo na webu, se CZC řadí k průkopníkům. Kromě svých příspěvků ve formě recenzí a článků je důležité zajištění prostoru pro kupující ve formě diskuzních fór nebo systémů hodnocení. Velkou část práce pak vykonají za vás.

Generální ředitelka CZC.cz Jitka Dvořáková

Mobilní web do půl roku

Zní to neuvěřitělně, ale obchod s miliardovými tržbami pořád ještě nemá své mobilní webové rozhraní. Jak to? Neustálá optimalizace a růst počtu produktů je odváděla od rychlejšího vývoje mobilní verze e-shopu. Brzy se však již objeví hotová verze, vysvětlil situaci Demuth. Verze pro chytré telefony se bude shodovat s verzí pro tablety a k androidové aplikaci přibude ještě alternativa pro iOS. 

Zatímco Josef Matějka přirovnal mobilní aplikaci k návštěvě e-shopu v zákazníkově pokoji, Kamil Demuth projevil k aplikacím skepsi. Aplikaci si nainstalují leda pravidelní zákazníci, ti se ovšem u drahého počítačového zboží neobjevují u pokladen častěji než dvakrát do roka. Motivace pořídit si aplikaci tak pro ně podle něj nebude příliš silná.

Pro ty, co se zajímají o UX, bylo cenné ještě jedno téma – personalizace webu. Ani o tomto předpovídaném trendu budoucnosti se ředitel marketingu nevyjadřoval přehnaně entuziasticky. Ano, uživatelské pohodlí díky personalizaci narůstá, po vyšší konverzi však není vidu ani slechu. Znovu to podle něj vyplývá z charakteru odvětví. U e-shopů s módou by osobní profilování webu mohlo být mnohem efektivnější.

Jak se CZC.cz staví k personalizaci a jaké nástroje používá k rozesílání e-mailů

A co čeká CZC.cz do budoucna? Letošek bude pro společnost pravděpodobně přelomový – přestože strategie bude stále prorůstová, marketingové oddělení konečně dostane možnost trochu zpomalit a více se soustředit také na stálé zákazníky. Na otázku expanze do okolních zemí se majitel e-shopu díval velmi skepticky, Dvořáková podotkla, že by si to dovedla představit alespoň u sousedního Polska. Ve vzduchu visí také spekulace ohledně prodeje společnosti nějakému velkému hráči. Matějka možnost, že se blíží zásnuby, nevyloučil. Zabývá se jimi posledních pět let, ale nechce raději nic uspěchat. Záležet bude prý především na tom, aby si spolu s investorem opravdu sedli.

Všechny nejdůležitější body, které se na setkání probíraly, si můžete také prohlédnout v samostatných videích. Naleznete je na YouTube kanálu Eshopisty.

Štítky dokumentu: E-Commerce Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: