Facebook a Twitter budují vlastní mailingové služby. Zruinují ty menší?

10. 2. 2021 | Eva Dragulová
Sociální sítě si chtějí podmanit svět mailingu, a dostat se tak k nejen k obsahu nezávislých tvůrců, ale i cenným datům, která rozesílání newsletterů přináší. Co to znamená pro menší provozovatele?

Newslettery dávají novinářům byznys model, který je zcela nezávislý na velké technologické platformě, a zároveň čtenářům umožňují se zprávami zabývat více v klidu bez tuny reklam, která na ně cílí. Velké technologické platformy se však hlásí o slovo a chtějí si urvat svůj mailingový díl. 

Facebook a Twitter si adoptují e-mailové služby

Twitter na konci ledna koupil mailingovou platformu Revenue. Chce udělat pro své uživatele příjemnější prostor ke sdílení svého obsahu a umožnit jim využívat rozesílek tolik oblíbených e-mailů. Zdá se, že součástí menu na Twitteru bude i newsletter.

 

Facebook podle The New York Times pomrkává po tomtéž. Chtějí pomoci tvůrcům vytvářet vlastní malingové listy, a svůj obsah tak efektivněji šířit mezi ty, kdo by o něj mohli mít zájem. Rádi by celý projekt spustili v létě. S možnostmi mailingu si Facebook nezahrává poprvé, jak jsme vás informovali dříve.

Kde nejvíce čtete zprávy z novin? 

Spolu s Googlem Twitter a Facebook dominují v distribuci novinářských textů. Zprávy ve feedu běží jedna za druhou, nekonečný tok obsahu se na vás valí ze všech stran, že občas toužíte vypnout a soustředit se třeba na jednu jedinou věc. Newsletter je však naopak věc osobní. Většinou vás oslovuje, navazuje s vámi přímější vztah. Někteří slavní novináři opustili své místo v redakci a nyní publikují primárně do inboxu svých followerů, kteří za jejich texty neváhají zaplatit.

Pokud Facebook a Twitter nabídnou svým uživatelům e-mailingové nástroje, doufají, že si své „ovečky“ udrží ve stádu a nepřijdou ani o hodnotný obsah, který vytvářejí. Až se tak stane, nejspíš z toho novináři nic mít nebudou. Jared Newman to v komentáři pro Fast Company sarkasticky komentuje:  

„Postavte si vlastní verzi slibného nového nápadu, na cestě zašlapte do země konkurenty a pak se pusťte do ničení toho samého, co jste se rozhodli zkopírovat.“

Facebook ani Twitter podle kritických hlasů totiž nejspíš nedodají lepší produkt, ale zničí konkurenci, takže pak bude muset stačit i zcela průměrná věc. 

V čem mají technologičtí giganti výhodu?

Technologičtí giganti si navíc mohou dovolit licitovat o ceně. A tím také své konkurenty nechávají v závěsu. Již teď společnost Twitter poskytla prémiové funkce mailingové platformy Revue více než 60 tisícům registrovaných uživatelů – nemusí platit žádné další poplatky spojené s velikostí mailing listu a snížila snížení odvodu z příjmů placených zpravodajů ze 6 % na 5 %. Tuhle cenovou válku menší konkurenti typu Substack stěží mohou vyhrát.

Pro čtenáře bude přihlášení odběru NL přímo na Twitteru nebo Facebooku jiné, než kdyby se registrovali pomocí služby Substack, Memberful, Letterdrop nebo Ghost. Obchodní modely gigantů se totiž točí především kolem placené reklamy a newslettery, které podrobně sledují, na co příjemce kliká a jak na ně reaguje, jsou pro ně potenciálním datovým zlatým dolem. Dostanou z nich informace o tom, na čem především lidem záleží. A co se s těmito informacemi stane dále?

Campbell Brownse z Facebooku se k celé situaci vyjádřil spíše vyhýbavě:

„Chceme podpořit nezávislé novináře a odborníky, kteří si budují svůj byznys a komunitu online. Zkoumáme způsoby, jak jim pomoci vytěžit nové zpravodajské produkty, které jsme připravili, jako jsou Facebook News a předplatné. Zároveň však pracujeme na nových nástrojích, které by novinářům mohly přijít užitečné.“

Menší firmy jako Ghost nebo Memberful však doufají. 

„Když děláte tento typ práce, chcete mít kontrolu nad tím, jak je s ní nakládáno. Jenže pokud je v rukou velké sociální sítě, vaše jistota se umenšuje,“ myslí si Drew Strojny, zakladatel platformy Memberful.

John O’Nolan, majitel Ghost, také věří, že tvůrci pochopí, jaké nevýhody se pro ně na velkých platformách skrývají: 

„Twitter a Facebook se budou vždycky snažit zaujmout mediální domy, protože právě jejich obsah jim přináší největší návštěvnost. Ale pokud vydavatele nevidí, kam to celé směřuje, tak… K tomu mě napadá jen staré dobré přísloví: Oklam mě jednou, můžeš se stydět. Oklam mě podruhé, stydět se budu já.“

Tak se nechme překvapit, zda tvůrci obsahu sáhnou po lepší ceně nebo si spíše budou hýčkat svou nezávislost. 

Zdroje: The Verge, Fast Company, TechCrunch

Sdílejte tento článek:
Podobné články: