Facebook čelí dalšímu vyšetřování. Zneužívá svého dominantního postavení na trhu?
Po skandálu s Cambridge Analytica, který stál Facebook 5 miliard amerických dolarů, čelí společnost dalšímu vyšetřování. Generální prokurátorka New Yorku, Letitia James v pátek oznámila, že povede vícestátní vyšetřování nejznámější sociální sítě, zaměřené na oblasti soukromí, sběru dat i monopolistických obchodních praktik společnosti.
Ve svém prohlášení uvedla následující:
„I největší platforma sociálních médií na světě musí dodržovat zákony a respektovat své spotřebitele. Jsem hrdá na to, že vedu tuto koalici ve vyšetřování ohledně toho, zda Facebook skutečně svým jednání potlačuje konkurenci a ohrožuje své uživatele. Použijeme každý vyšetřovací nástroj, který máme k dispozici, abychom určili, zda mohlo jednání Facebooku ohrozit bezpečnost spotřebitelských údajů, ovlivnit rozhodování spotřebitelů nebo zvýšit cenu reklamy. “
BREAKING: I’m launching an investigation into Facebook to determine whether their actions endangered consumer data, reduced the quality of consumers’ choices, or increased the price of advertising.
The largest social media platform in the world must follow the law.
Tato koalice přitom nemá brát ohled na demokratickou či republikánskou příslušnost. Zapojí se do ní prokurátoři ze států Colorado, Florida, Iowa, Nebraska, Severní Karolína, Ohio, Tennessee a federálního distriktu District of Columbia.
V současné chvíli sice nejsou známy bližší detaily vyšetřování, avšak lze předpokládat, že se bude soud věnovat následující problematice.
V určitých ohledech lze na způsob, jakým Facebook implementoval svůj algoritmus News Feedu skutečně nahlížet jako na zneužití dominantního postavení na trhu. Facebook uvedl své Stránky a řekl firmám, že když budou následovat jistá doporučení, dosáhnou na své fanoušky (tj. budou mít takřka stoprocentní organický dosah). Ten však začal následně postupně snižovat a tlačit tak společnosti směrem k placeným reklamním produktům. Firmy investovaly do svých FB Stránek mnoho energie, avšak jejich organický dosah neustále klesal a klesal. Dnes je mizivý, pokud své příspěvky nepodpoří placenou propagací.
Argumenty těch, co za tím chtějí vidět dominantní zneužití postavení na trhu, připodobní Facebook k někomu, kdo dal žábu (představující v naší paralele firmy) do sklenice, co postupně zahříval, a ona si toho ani nevšimla. Teď už se ze sklenice nemůže dostat a musí akceptovat její podmínky. I kdyby ze sklenic uměla vyskočit, nepomohla by si tím. Další velké platformy taky patří Facebooku a platí tam stejná pravidla.
Další teze s podobnými základy bude i protiargumentací poukazující na zvětšující se konkurenci se bude týkat čím dál dražší inzerce. Ceny za reklamu na platformě se rok od roku kontinuálně zvyšují.
A jak se k celé situaci postaví Facebook? Bude se opět patrně odvolávat na svobodnou soutěž, na to, že reagoval jen na změnu návyků uživatelů, a na to, že větší množství obsahu valící se do feedu uživatelů musí nějak regulovat a zvýhodnit ten nejdůležitější obsah, protože by to jinak uživatele přestalo bavit a odešli by někam jinam.
Jak však uvedl viceprezident společnosti Facebook pro státní a místní politiku, Will Castleberry, ve svém prohlášení: „Budeme konstruktivně spolupracovat s generálními zástupci a uvítáme i rozhovor s tvůrci politik ohledně konkurenčním prostředí, ve kterém působíme.“
Nemáme ambice zde predikovat pohled soudu. Dle našeho odhadu se Facebook nicméně nemusí bát nějakého snižování cen inzerce a nutnosti revanšovat se za snižující se organický dosah. Mnohem pravděpodobnější je ale, že soud může sezdat, že království Facebook inc. je skutečně příliš velké a není zdravé, aby jedna majetková struktura ovládala Facebook, Instagram i WhatsApp najednou.
Až doposud byl Facebook schopen čelit nařčením z tvorby monopolu odkazem na úroveň konkurence v prostředí online reklamy. S ohledem na jeho velikost jsou však v mnoha ohledech antimonopolní obavy oprávněné. Facebook má v současné chvíli ve své „rodině služeb“ zahrnující Facebook, Instagram, WhatsApp a Messenger více než 2,7 miliardy aktivních uživatelů měsíčně.
Vyšetřováním obchodních praktik velkých technických společností se v posledních měsících zabývá také americká vláda. V červenci oznámilo americké Ministerstvo spravedlnosti rozsáhlý protimonopolní výzkum, který sice neobsahoval konkrétní jména společností, avšak vyplynulo z něj, že se zaměří na společnosti, jako jsou Facebook, Google a Amazon. Ministerstvo uvedlo, že se bude zabývat otázkou, zda a jak online platformy vedoucí na trhu dosáhly své tržní síly a zda se zapojují do praktik, které omezují hospodářskou soutěž, potlačují inovace nebo jinak poškozují spotřebitele.
Federální obchodní komise (FTC), která před nedávnem udělila Facebooku za zneužití dat pokutu ve výši 5 miliard dolarů, na začátku tohoto týdne oznámila, že bude společnost Google nucena za porušení Zákona o ochraně osobních údajů dětí zaplatit celkem 170 milionů amerických dolarů. Více než tři desítky státních zástupců v čele s generálním prokurátorem Kenem Paxtonem navíc povedou jeji antimonopolní vyšetřování.
Stejně jako v případě Facebooku, i Google přislíbil plnou spolupráci během svého vyšetřování. Ve svém prohlášení uvedl mluvčí společnosti Google, Jose Castaneda, že se vyhledávací gigant „těší na spolupráci a odpoví s radostí na všechny otázky týkající se podnikání společnosti. Služby Google pomáhají lidem každý den, vytvářejí více možností pro spotřebitele a podporují tisíce pracovních míst a malých podniků po celé zemi“.
Pro Facebook to sice není žádná útěcha, ale rozhodně není jediný, kdo se musí kvůli své moci a velikosti zpovídat a také za ně platit.
Zdroje: vox.com, socialmediatoday.com