Facebook poskytuje aktualizovaný přehled svých pokynů pro ověřování účtů na FB a Instagramu

7. 9. 2021 | Petr Michl

Ověření v podobě „modré fajfky“ u jména na Facebooku se hodí. Jde o signál, že je váš účet ověřený. Facebook nyní vydal podrobnější vysvětlení toho, kdo se o toto označení může ucházet a v čem mu to pomůže.

Co vlastně ověření je? Facebook to přibližuje takto:

„Ve své podstatě je ověření způsob, jak mohou lidé vědět, že pozoruhodné účty, které sledují nebo vyhledávají, jsou přesně těmi, za které se vydávají. Je to způsob, jak mohou lidé poznat, které účty jsou autentické a pozoruhodné. Ověřovací odznaky nejsou naším potvrzením, ani je nepovažujeme za symbol důležitosti."

Úplně původním účelem přitom bylo poskytnout celebritám jakýsi glejt pravosti, který by jejich skutečné účty odlišoval od různých fanouškovských či satirických nápodob. K tomu má sloužit pochopitelně dosud. Neznamená to ovšem, že by se tato funkce týkala třeba jen „lidí z áčkového showbyznysu“. Kdo všechno může o ověřený účet zažádat? Dále najdete kritéria platná pro Facebook i Instagram:

„Váš účet musí představovat skutečnou osobu, registrovanou firmu nebo subjekt.

Váš účet musí být jedinečnou prezentací osoby nebo firmy, kterou zastupuje. Způsobilé jsou také významné subjekty (například domácí zvířata nebo publikace).

Na jednu osobu nebo podnik může být ověřen pouze jeden účet, s výjimkou jazykově specifických účtů.

Váš účet musí být veřejný a musí obsahovat životopis, profilovou fotografii a alespoň jeden příspěvek.

Váš účet musí představovat známou, velmi vyhledávanou osobu, značku nebo subjekt.“

Samozřejmě poslední položka se zdá nejvíce subjektivní. Od jakého množství followerů je hvězda dostatečnou hvězdou? I tato definice je nicméně vylepšením dosud trvajícího informačního vakua. A naznačuje, že star jen pro velmi úzkou komunitu (a navíc například známá jen na úrovni malého státu) může mít s „verifikací“ obtíže. Hodnotící tým Facebooku si udělá rešerši na to, jak moc vás lidé na platformě vyhledávají a ani bychom se nedivili, kdyby si vzali na pomoc i služby vyhledávače od konkurence. Třeba proto, aby ověřil, že o vás píšou v určitém kontextu média.

„Ověřujeme účty, které se objevují ve více zpravodajských zdrojích. Placený nebo propagační obsah nepovažujeme za zdroj zpráv. Napříč Instagramem a Facebookem jsme nedávno rozšířili seznam zpravodajských zdrojů o rozmanitější zdroje, včetně dalších černošských, LGBTQ+ a latinskoamerických médií, a zahrnující například více zdrojů z celého světa," objasňuje Facebook.

Zároveň vysvětlil i jeden důležitý detail:

Ověření neznamená, že váš obsah bude v našich systémech upřednostňován, pokud jde o to, kde se váš obsah zobrazí."

S modrým odznakem přicházejí i omezení. „Ověřená stránka nebo profil nemůže převádět vlastnictví ani upravovat účel. Úpravy jména, kategorie a údajů jsou před zveřejněním zkontrolovány. Převádění vlastnictví a zásadní změny můžou znamenat odebrání štítku“.

Smysl to ale i tak mít může. Například mluvčímu prezidenta Jiřímu Ovčáčkovi by se jistě hodilo odlišení od jeho parodického účtu. De facto pod každým jeho třetím příspěvkem se totiž lidé v komentářích podivují, „který z nich to tedy je“.


Zdroj: Jiří Ovčáček / Facebook

Ověřené účty mohou získat víc engagementu jen díky faktu, že si jsou fanoušci identitou (nejen) člověka, co mají v oblibě.

Kritéria jsou nicméně poměrně přísná. Může za to i mnoho podvodníků, kterým by se modrý odznak budící důvěryhodnost hodil. A právě kvůli nim je laťka pro jeho přiznání dost vysoko.

Další informace s návodem, jak o ověření účtu na FB a Instagramu zažádat, najdete v nápovědě Facebooku a na stránkách Facebook for Business.

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: