Facebook rozdá novinářům miliony dolarů, Twitter chce vylepšit zážitek ze čtení dlouhých článků
Facebook chce přilepšit lokálním novinářům. Připravil si pro ně 5 milionů dolarů, aby nastartovali novou platformu, přilákali své fanoušky a vydělali prostřednictvím oblíbené sociální sítě peníze. Je to logický krok v stále se rozvíjejícím trendu e-mailových zpravodajských platforem jako Substack, Revue nebo Patreon. Podle Facebooku jsou reportéři „často osamělými hlasy dané komunity“.
Vydavatelská platforma, o které Facebook média informoval už minulý měsíc, bude integrována do facebookových stránek a bude obsahovat bezplatný nástroj pro rozesílku newsletteru či možnost vytvořit si vlastní webové stránky.
Do programu Facebooku se už tento týden mohou hlásit novináři ze Spojených států a přednost dostanou ti, kteří se budou cílit na různá etnika a menšiny v místech, kde je nedostatek kvalitních informačních zdrojů. Novináři si budou moci vydělat peníze pomocí předplatného, jehož výši pro své fanoušky sami stanoví.
Nárůst placených newsletterů redakce médií značně pocítily. Kvalitní novináři z titulů jako New York Times či Vox Media totiž odchází tvořit svůj obsah na volnou nohu na platformy typu Substack či Patreon, kde je lákají neomezené příjmy z předplatného.
Uspěje však Facebook s touto novinkou? S novináři má totiž dlouhodobě napjaté vztahy, které v únoru vyvrcholily, když v Austrálii vešel v platnost zákon, který mimo jiné nařizuje, že oblíbené digitální platformy (jako Google a Facebook) musí platit zpravodajským serverům za využívání jejich obsahu. Vyvrcholením bylo, že Facebook v Austrálii zablokoval zpravodajský obsah. Nakonec se však s australskou vládou dohodl.
Twitter vám umožní nerušené čtení bez reklam
Twitter nezůstává za Facebookem pozadu. Naopak. Informovali jsme vás, že na konci ledna koupil platformu na rozesílání mailingů Revue. Newsletter je věc osobní, oslovuje vás napřímo, mizí anonymizace. Tvůrce v něm ke svým fanouškům mluví přímo. Ale to není jediná novinka.
Tento týden Twitter oznámil, že kupuje platformu Scroll, která uživatelům zpříjemňuje čtení delších textů a „ochraňuje“ je před vyskakovacími pop-upy a otravnými reklamami. Scroll navíc slibuje vydavatelům (spolupracuje s ním třeba oblíbený server The Verge), že díky němu získají větší příjmy než z reklamy. Jak? Právě díky předplatnému (5 dolarů měsíčně), které si u něj zájemci zřídí. Takže pokud si budete chtít na Twitteru nerušeně číst, konečně můžete. Co z toho budou mít tvůrci? Pokud předplatitelé použijí Scroll skrz Twitter, část z poplatku za tuto službu půjde právě do jejich kapsy.
Scroll se navíc vyjádřil, že už neuzavírá další spolupráce a bude se plně věnovat novému partnerství s Twitterem. Každopádně – Twitter má s rozvojem předplatného velké plány. Nechme se překvapit, jaké další novinky plánuje.
Zdroje: The Verge, Reuters,TechCrunch