Facebook testuje skrytí počtu lajků

4. 9. 2019 | Petr Michl
Like, haha, paráda, srdíčko nebo uplakánek — všechno bez číselného vyjádření u příspěvků. To bude zas reakcí, že je nikdo nespočítá...

O Instagramu bez lajků se mluví již od dubna. Poslední zprávy pak hovoří o tom, že je tento přístup testován již v 7 zemích, a mezi nimi jsou i Brazílie nebo Japonsko — tedy velké a důležité trhy. Nyní se zdá, že podobný mód fungování si umí v Menlo Parku představit i pro jejich stále největší sociální médium.

S tímto zjištěním přišla osvědčená „spotterka“ změn, Jane Manchun Wong, která našla varianty příspěvků bez zobrazeného počtu lajků (přesněji: reakcí) v kódu Facebooku. Místo počtu reakcí vidíte jméno jednoho z uživatelů a poté „others“. Konkrétní účty reagujících si můžete rozkliknout, ale počítat je většina uživatelů už skutečně nebude.


Zdroj: Jane Manchung Wong

Níže můžete vidět srovnání současné a testované podoby.


Zdroj: Jane Manchung Wong

A není to jen nějaká vývojářská fantazie. Facebook na dotaz  TechCrunch potvrdil, že tuto variantu zvažuje. Takový krok by byl skutečně odvážný. Jde totiž do značné míry proti principům fungování sociálních médií. Studie prokázaly, že návykovost sociálních sítích je způsobena mimo jiné tím, že každý like pod našimi příspěvky zvyšuje hladinu dopaminu v našem mozku. A to je příjemný pocit, který chceme pocítit opakovaně. Chceme další a další potvrzení, že jsme populární, že se ostatním líbí to, co sdílíme / děláme / jsme. Odebrat prostředek pro zvyšování návykovosti po vaší službě se na první pohled může znát jako čiré bláznovství. Facebook tím pravděpodobně, stejně jako na Instagramu, sleduje částečně altruistické cíle: odstranění úzkosti uživatelů z toho, že nejsou před ostatními dost úspěšní. Když nevíte, kolik lajků mají u svých příspěvků ostatní, přestanete se s nimi logicky porovnávat.

U Instagramu se nicméně uvádělo jako jeden z možných efektů odstranění lajků i zvýšení počtu příspěvků. Facebook ovšem není do takové míry výkladní skříní naší osobní sebeprezentace. Uživatelé na něm tak pravděpodobně nemažou tolik příspěvky, které nedosáhly dostatečného engagementu. Ostatně do značné míry v nich odkazují například na články či jiný obsah, který jim přijde zajímavý. Osobní příspěvky jsou už delší dobu na vedlejší koleji. Pokud bude změna zavedena i na Facebooku, předpokládáme i díky staršímu publiku znepokojenější reakce. Důvody pro ni by se jistě našly, jen prostě nejsou tak pádné jako na Instagramu.  


Tip redakce: 

Olga Biernátová


Dnes vyšel náš další Marketing Journal Podcast. Čistě dle letošních oborových cen má značka Humbook nejlepší profily v sociálních médiích. Navíc je ojedinělým úkazem: brandem vzniklým ze setkání komunity milující young adult literaturu přeměněným v komunitní značku a jakousi variantou knižního influencera. Směřování Humbooku řídí Olga Biernátová, se kterou jsme si o tomto fascinujícím projektu povídali. Poslechněte si to

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: