Facebook začne bojovat proti popíračům holocaustu
- Jak tvořit atraktivní obsah?
- Jak zaujmout v sociálních médiích?
- Jak zesilovat vliv u zákazníků?
- Jak využívat ambasadory značky?
Brána do koncentračního táboru Osvětim. Zdroj: Stock photos on Shutterstock
Najdete těžko nějakou historickou událost 20. století, která by byla pokryta v literatuře nebo filmu tak bohatě jako právě holocaust. Přesto se najdou lidé, kteří se tváří, že plynové komory nebo koncentrační tábory jsou jen konspiračními báchorkami. Facebook se konečně postavil tomu, aby začal šíření informací tohoto charakteru na svých platformách potírat.
Dosud zaujímal pro USA typicky liberální postoj chránící nadevše svobodu projevu,dle kterého si i v této oblasti každý může říkat, co chce. Není ostatně náhodou, že většina pro-nacistých webů je na americkém hostingu a s příponou .com. Ještě v roce 2018 Mark Zuckerberg říkal:
„Shledávám popírání holocaustu za hluboce urážející. Přesto nevěřím tomu, že by naše platforma měla tento obsah sundávat, protože si myslím, že je víc věcí, které lidi chápou špatně. Nemyslím si, že to dělají záměrně.“
V současnosti ho ovšem ke změně postoje přiměly výzkumy potvrzující, nakolik se postoje popíračů masového vraždění Židů rozšířily. 12. října na svém facebookovém profilu napsal:
„Bojoval jsem s rozporem mezi obhajobou svobodného projevu a negativními dopady způsobenými umenšováním nebo popíráním hrůz holocaustu. Můj postoj, stejně jako náš širší přístup k (fenoménu) hate speech, se posunul, když jsem viděl data ukazující zvýšení antisemitského násilí. Definovat správně linii mezi tím, co je přijatelné a co už nikoliv, není jednoznačné, ale věřím, že v současném stavu světa je toto ta pravá forma rovnováhy.“
Today we're updating our hate speech policy to ban Holocaust denial. We've long taken down posts that praise hate...
Situace je skutečně alarmující. Dle aktuální studie téměř čtvrtina Američanů ve věku 18-39 let myslí, že systematické vraždění Židů nacisty je jenom mýtem. Téměř polovina (49 %) respondentů z této věkové skupiny se setkala v sociálních médiích či jinde online s projevy popírání holocaustu. Celosvětový nárůst anti-semitských projevů není zaznamenáván jen online, ale i v reálném světě.
Facebook deklaruje, že zakázal na 250 organizací propagujících nadřazenost bílé rasy, včetně v posledních týdnech hodně skloňované milice QAnon, která plánovala na období nadcházejících prezidentských voleb ozbrojené útoky na území USA. Údajně také jen za druhý kvartál tohoto roku odstranil ze své platformy na 22,5 milionu kusů nenávistného obsahu (hate speech). To nejsou vůbec zanedbatelná čísla. Úspěšnost algoritmů v odhalování nebezpečného obsahu, včetně toho od popíračů holocaustu, ovšem není zdaleka stoprocentní. Zároveň je zřejmé, že lidská síla ho není při jeho objemu schopná všechen projít a odstranit. Už jen to, že si Facebook uvědomil konsekvence šíření takového obsahu a snaží o jeho potírání je ovšem krokem správným směrem.
Zdroje: Facebook, Business Insider