Facebook zavádí pravidla pro omezení falešných zpráv
Téma falešných zpráv na Facebooku se stalo tématem posledních týdnů. Největší sociální síť totiž není jen místem odpočinku od každodenních starostí zprostředkovaného nahlédnutím do života našich přátel a zhlédnutím zábavného obsahu. Stalo se také platformou pro šíření nenávisti a falešných zpráv. Facebook chce jeho odvrácenou tvář napravit zavedením pravidel pro jejich omezení.
Kritické hlasy říkají, že Facebook není jen čistou platformou bez zodpovědnosti za to, co na něm lidé sdílí, ale že je také médiem. A měl by — stejně jako klasická média — zodpovídat za to, že nebude šíření falešných zpráv podporovat. S množstvím obsahu, které se na něm objevuje, to má ale samozřejmě mnohem horší než redakce, která své výstupy může snadněji kontrolovat. „Věříme v dání hlasu lidem a také v tom, že se nemůžeme stát sami arbitry pravdy, takže přistupujeme k tomuto problému opatrně. Cílíme naši snahu na ty nejhorší z nejhorších, na jasné hoaxy šířené spammery pro jejich vlastní užitek. Využijeme k tomu komunitu i organizace třetích stran," uvádí Facebook v tiskové zprávě.
Jeho snahy se budou soustředit na 4 oblasti:
Snadnější nahlašování
Označení hoaxu by mělo být novou položkou, která se objeví po rozkliknutí drop down menu po kliknutí na symbol šipky v pravého horním rohu.
Označování zpráv, které jsou sporné
Když bude nějaký příspěvek nahlášen vícekrát, nehrozí mu jen zhoršená pozice v news feedu, ale také to, že u něj bude symbol vykřičníku v červeném čtverci značící, že se jedná o sporný obsah. U řešení tohoto prvku je patrný největší posun. Facebook bude totiž na tomto označování spolupracovat s třetími stranami ověřujícími pravdivost informací, které patří mezi signatáře tzv. Poynter’s International Fact Checking Code of Principles.
Pokud bude označen článek jako sporný s jejich pomocí, bude u něj i link na odkaz s vysvětlením, proč se tak stalo. Příspěvek s varovným symbolem také nebude moc být propagován a použit jako reklama.
Informované sdílení
Tento prvek se zdá jako úprava funkce stávajícího algoritmu trestajícího click bait články. I při identifikování falešných zpráv by měl být bráno v potaz, zda-li se počet sdílení článků výrazně nesnižuje v okamžiku, kdy ho lidé rozkliknou. Týká se to především skutečných hitů na Facebooku s obrovským počtem sdílení.
Omezení finačních motivací pro spammery
Mnoho falešných zpráv vzniká z finanční motivace. Facebook proto vyráží do boje s články, které se tváří jako od seriózních médií, ale vedou jen na stránky plné reklam. Za tímto účelem bude limitována i možnost sdílet příspěvky pod falešnými doménami, které mají připomínat ty od seriózních médií. Facebook chce zkoumat i možnost omezení na straně vydavatelů tím, že chce perzekuovat ty stránky, které jsou za podobným účelem vytvořeny.
Stačí tyto snahy?
Takto nastíněné ochranné prvky pravděpodobně napomohou omezení spammerských projektů. Je ovšem otázkou, nakolik mohou být úspěšné při odhalování propracovanější propagandy: všech těch Euro Zpráv, Aeronetů a Sputniků, ale třeba i některých článků na Parlamentních listech, v jejichž případě třeba nejde mluvit o 100% falešné zprávě, ale spíše o textech s pravdivým základem prokládaných sérií relativizací a polopravd. V tomto případě bude o to důležitější práce organizací třetích stran, mezi těmi českými je zatím přihlášen Demagog.cz. Facebook sám uvádí, že toto je jen první série z řady opatření. V aktivitách na potlačení falešných zpráv bude nadále pokračovat.