Facebook zvyšuje transparentnost reklam. Uživatelé tak získají více kontroly
Společnost Facebook oznámila, že vylepšila Ad Library tak, aby lidé měli větší kontrolu nad reklamami a svým soukromím. Nové nástroje umožní uživatelům, aby ve svých feedech v rámci Facebooku a Instagramu viděli méně politických reklam a reklam věnovaných společenským tématům.
Vylepšená Ad Library
Ad Library je veřejný archív, ve kterém jsou dostupné informace o reklamách, které má konkrétní facebooková stránka aktuálně spuštěné i o inzercích, které z dřívějšího období. Konkrétně od března 2019. K dispozici jsou informace o reklamách jak na Facebooku, tak Instagramu.
Tento nástroj je spuštěný od května 2018 a nyní se dočkal nových vylepšení. Konkrétně se jedná o tato:
● Informace o velikosti publika: uživatelé budou moci zjistit, kolik osob měla konkrétní reklama přibližně oslovit.
● Vylepšené možnosti vyhledávání a filtrování: nově bude možné filtrovat inzerci podle konkrétní fráze, oslovených lokalit a další. Tato funkce může být užitečná nejen pro voliče, ale také například pro novináře či akademickou obec.
● Méně politických reklam: Uživatelé budou moci vyjádřit, že nechtějí zobrazovat politické reklamy či inzerci související se společenskými tématy. Díky tomuto nástroji by se měl počet zobrazovaných reklam skutečně snížit.
Zmíněné funkce zaměřené na větší transparentnost by měly být k dispozici v průběhu prvního čtvrtletí roku 2020. Budou k dispozici ve všech zemích, kde se u reklam zobrazuje informační hláška „Sponzorováno”. Kontrola politických reklam by měla být nejprve spuštěna v USA začátkem tohoto léta a následně by měla být rozšířena do dalších oblastí.
Rozšířený vhled do Custom Audiences
Během tohoto měsíce Facebook spustí nástroj, díky kterému budou moci lidé určovat, jak na ně může inzerent cílit reklamy skrze Custom Audiences (Vlastní okruh uživatelů).
Uživatelé mohli již dříve zablokovat všechny reklamy od konkrétního inzerenta v rámci svých „Předvoleb pro reklamu” nebo přímo u daného příspěvku. Nyní se však navíc mohou rozhodnout, že nechtějí vídat reklamy založené právě na Vlastním okruhu uživatelů inzerenta .
Nebo naopak, vidět reklamy, i když se inzerent rozhodl využít okruh uživatelů, kterým je vyloučí. Konkrétním příkladem může být situace, když vás politický subjekt vyloučí z okruhu pro fundraisingové kampaně, protože se domnívá, že byste už znovu nepřispěli. Pokud však takové reklamy chcete přesto vidět, můžete inzerentovi zabránit ve vašem vyloučení.
Tato novinka se bude týkat všech inzerentů.
Postoj k politické reklamě
V posledních měsících byl Facebook terčem kritiky kvůli svému laxnímu přístupu k politickým reklamám. Především tím, že politici mohou ve svých reklamách lhát.
V této souvislosti Rob Leathern, ředitel produktového managementu pro Facebook, uvedl, že neplánují omezovat možnosti cílení politické reklamy. Dle něj by totiž lidé měli mít možnost slyšet vyjádření těch, kteří je chtějí vést a tato vyjádření by měla být k dispozici k veřejné diskusi. Současně však doplnil, že si je vědom kritiky veřejnosti, a proto i nadále pracuje na aktualizaci pravidel pro politické reklamy. Navíc Rob Leathern dodal, že političtí inzerenti nemohou v reklamách říkat, co se jim zlíbí. Musí se vyvarovat nenávistným projevům, zastrašování voličů apod.
Zdroj: Facebook
Kam dál?
Pokud chcete zjistit, jestli inzerent nahrál seznam s vašimi údaji, stačí se podívat do vašeho Přehledu soukromí. Facebook v lednu aktualizoval nástroj Prohlídka soukromí pro snazší a přehlednější nastavení soukromí uživatelského účtu zahrnující správu toho, kdo může vidět, co sdílíte, ale také toho, jak může Facebook nakládat s vašimi informacemi. Připravili jsme pro vás článek, ve kterém si nastavení návodně projdeme a nakonec se podíváme i na to, co vše lze nastavit v preferencích reklam.