Fenomén „ad fraud" ve čtyřech grafech
Aktuální zpráva organizace CMO Council přináší vhled do problematiky „ad fraud" a prozrazuje, že je velkým problémem v globálním měřítku.
Dle CMO Council se marketingoví manažeři setkávají s čím dál tím větším tlakem od svých nadřízených, aby dokázali rozkrýt, kdy jsou jejich rozpočty vynakládány pro oslovení skutečných uživatelů a kdy platí za umělé výsledky. Zjistit to přitom není rozhodně jednoduché. Fenomén „ad fraud" zahrnuje farmy na kliky, boty, podvody s doménami vedoucími na jiné stránky, než na které chtěl uživatel původně jít. Problémem bývá i to, že se reklamy objevují vedle nerelevantního nebo škodlivého obsahu.
Problém zasahující celý svět
Problematika „ad fraud" rozhodně není jen doménou několika zemí, jedná se o globální problém.
Dle CMO Council bylo například v prvním kvartálu tohoto roku 81 % procent programatických impresí nakoupených v Japonsku podvodných, s velkým odstupem na druhém místě pak následovala Brazílie s 36 %, USA na třetím místě pak trápí hodnota 35 % u programatických impresí pro desktop, ve Velké Británii je to pro srovnání jen 15 %.
Zdroj: CMO Council
Marketéři si nechtějí nechat podvody líbit
Takovýto stav rozhodně není marketérům po chuti. Dle průzkumu CMO Council mezi 300 marketingovými řediteli představoval „ad fraud" pro třetinu z nich největší profesní bolest, s kterou se musí potýkat. Pro další třetinu bylo největším problémem umístění reklam vedle nerelevantního obsahu a pro celou polovinu to pak bylo řízení reputace v době sociálních médií.
Tyto problémy už velkou část marketingových ředitelů přiměly k akci. 27 % respondentů už některé digitální reklamy stáhlo a dalších 10 % to plánuje.
Zdroj: CMO Council
Video přitahuje podvody
Podvody se dějí tam, kde jsou peníze. Videoreklamy v současnosti reprezentují 45 % globálních reklamních rozpočtů, jsou přitom spojeny s 64 % podvodů na inzerentech. V tomto ohledu vládne programatická reklama, která je k podvodům o 67 % více náchylnější než ta nakoupená napřímo. Z velkých globálních hráčů platí inzerenti nejvíce za podvodné videoreklamy v Indii: 34 %. V USA, které jsou v žebříčku na druhém místě, je 27% míra podvodných reklam.
Zdroj: Pixelrate
Ověření důvěryhodnosti mobilních médií narůstá na významu
Peníze ovšem směřují také s čím dál větší intenzitou směrem od desktopů do mobilních zařízení.Není proto nijak překvapivé, že je následují i podvodníci, obzvláště v nepřehledném světě mobilních aplikací. I zde si manažeři začínají uvědomovat, že obezřetnost a kontrola toho, kam peníze jdou, je nutná. Dle odhadů ExchangeWire/GroundTruth Report se počet plannerů kampaní v mobilních médiích používajících nástroje třetích stran k rozpoznání podvodů a umístění reklam vedle nebezpečného obsahu zvýší za rok z 24 na 45 %.
Zdroj: ExchangeWire/GroundTruth
Ti, co už takové nástroje používají, říkají, že opatření na ochranu značek (brand safety) je pro ně u mediálních partnerů důležitější než výsledná cena. Inu za reklamu vedle například obsahu s hákovým křížem vyhodí brand manažera ihned, ekonomicky špatný kvartál nemusí spadnout na jeho bedra zcela a rozhodně ne s takovou rychlostí.
Mnoho velkých značek začalo snižovat své digitální rozpočty právě primárně v obavě z nemožnosti řízení reputace brandu. To, že se jejich prodeje ani poté nijak radikálně nepropadají, ovšem jenom naznačuje, že role reklamy na internetu byla pro některé firmy přeceňovaná. Přečtěte si o této problematice více v článku Snížení rozpočtu P&G na digitální kampaně neovlivnilo prodeje.
Zdroje: Digi Day, CMO Council