Google testuje App Streaming — budoucnost vyhledávání v mobilním věku
Internet se stává čím dál více mobilním a jeho obsah se nevyhnutelně fragmentuje do aplikací, uzavřených schránek, do kterých nevidíte před instalací. Google nechce zaspat a proto uvedl, že zkouší jako experiment „app streaming", funkci vyhledávání pro mobilní dobu. Díky ní budou moci hledající nahlédnout do obsahu aplikací bez nutnosti jejich instalace.
Svět za zdí aplikací
Před příchodem smartphonů byl internet i při ve své složitosti stále ještě docela jednoduchý, minimálně tedy s pomocí tak silného vyhledávače jako Google. S nástupem mobilního věku a stavu, kdy má mobilní aplikaci spousta institucí a podniků, začíná být situace poněkud složitější. Aplikace jsou tak populární právě kvůli tomu, že se zaměřují jen na svůj malý výsek. Oproti webovým prezentacím firem, které za mnoha aplikacemi stojí, jsou často jednodušší na ovládání, nabízejí zákazníkům základní rozhraní pro nalezení těch nejhledanějších informací či objednání služeb a produktů. Z pohledu internetového vyhledávače mají ale jednu velkou nevýhodu, nevidí do nich. Nenajde přesnou formulaci pohřbenou v útrobách aplikace. A to je s tím, jak se čím dál více obsahu přesouvá do světa aplikací, poněkud problém.
App streaming dává náhled do aplikace i bez instalace
Neviditelnost aplikací pro Google není absolutní. Poslední dva roky se snaží přimět jejich tvůrce k používání tzv. „deep linkingu", indexování obsahu uvnitř aplikací, aby byl rozpoznatelný i pro vyhledávače. Dosud i v případech, kdy Gogle identifikoval obsah z aplikace jako hodný vaší pozornosti, mohl vám ji tak maximálně nabídnout ke stáhnutí. A to je samozřejmě uživatelsky nepříjemné.
Ukázka situace, kdy Google nalezl hledaný výraz i v aplikacích, ale může vám jen doporučit jejich stáhnutí. Zdroj: Marketing Land
Právě z těchto důvodů by měl App Streaming nabídnout řešení, náhled do aplikací bez toho, abyste museli procházet jejich instalačním procesem. Google zatím uzavřel dohodu jen s 9 aplikacemi. Na GIFu níže můžete vidět, jak takové mobilní vyhledávání obsahu, který je uvnitř aplikací, může vypadat v případě, když hledáte ubytování v Chicagu.
„App only" vyhledávání má v tuto chvíli ale i další háčky. Funguje pouze z Google aplikace na telefonech s Androidem 5 a vyšším, pokud máte v základním nastavení U.S. angličtinu. Podmínkou je také kvalitní Wi-Fi připojení. Přesto se ovšem nedá význam tohoto testování podceňovat.
Google nechce vypadnout z mobilní hry
Pro Google je podobný krok logickou reakcí na změnu uživatelského chování. Dle nedávné zprávy Googlu pochází již více než polovina dotazů v jeho vyhledávači z mobilních zařízení. Dle studie analytické společnosti Flurry pak uživatelé tráví 86 % času při používání mobilních zařízení v aplikacích.
V USA a na mnoha jiných západních trzích, včetně České republiky, má obsah v aplikacích převážně svůj předobraz na webu. V řadě zemí v Asii a Africe ovšem hrají mobilní zařízení výraznější roli, například v Indii mnoho poskytovatelů služeb ani nevytváří webové stránky a vyvine rovnou aplikaci. V takovéto realitě by pak Google ztratil své postavení místa, z kterého najdete jakoukoliv informaci. Jeho snaha umožnit vyhledávání napříč aplikacemi je tak především sebezáchovným aktem ve snaze zůstat relevantní i v dlouhodobém horizontu.
Zdroje: Marketing Land, Business Insider, Google Inside Search