Kampaň obešla podivný zákon a ženy z Hondurasu se vydaly do mezinárodních vod pro zakázanou antikoncepci
Kampaň: Morning After Island (Ostrov den poté)
Cena: Clio Awards: Grand Prix v kategorii Veřejné služby, Gold prix v kategoriích National, Guerilla a Cause related
Agentura: Ogilvy Honduras, Tegucigalpa
Klient: Grupo Estratégico PAE (GEPAE)
Ještě nedávno byl Honduras posledním státem ve Střední Americe, který vnímal užití pilulky pro „den poté“ jako protizákonnou aktivitu. V reakci na tuto poněkud středověkou legislativu vznikla aktivistická organizace GEPAE, která se rozhodla dívkám v nesnázích pomoci. Vytvořila kampaň Morning After Island (Ostrov den poté). Za tu získala Grand Prix v kategorii Public Service při udílení cen Clio Awards na konci dubna v New Yorku.
V roce 2009 Honduras postavil mimo zákon použití prášku na „den poté“ – tedy nouzová antikoncepce, která se může použít po nechráněném pohlavním styku či po selhání obvyklé antikoncepční metody. Stal se tak jediným státem ve Střední Americe, který zakazuje využití medikace na bázi Postinoru. A to pod trestem až šesti let odnětí svobody za porušení tohoto zákona.
Drakonické rozhodnutí přineslo své trpké ovoce. V posledních bezmála 15 letech stát s téměř 10 miliony obyvatel přivítal více než 350 tisíc novorozenců od nezletilých dívek. To znamená, že průměrně každá čtvrtá žena se stala matkou před dovršením 18 roku života.
Aktivistická skupina Grupo Estratégico PAE, zkráceně GEPAE se rozhodla dívkám pomoci. Ve spolupráci s honduraskou pobočkou reklamní agentury Ogilvy přišla s guerillovou kampaní, jež posílala ženy do mezinárodních vod.
Daleko za hranicemi jakékoliv země organizace vybudovala dřevěný vor naděje se zásobou zakázaných pilulek „v podpalubí“. Dívky v nesnázích pak na toto místo vozila každý týden.
O kampani vzniklo i doprovodné video, na které se můžete podívat níže.
Díky této kampani se o problému dozvěděl takřka celý svět. Boj proti nesmyslnému zákonu ale trval již od jeho samotného zavedení.
Aktivistická organizace GEPAE vznikla před 12 lety a po celou dobu svého působí se snažila o zrušení zákona. Bez finančního rozpočtu na masivní kampaň, bez podpory médií i soukromého sektoru ale organizace dělala jen malé pokroky. Na cestě ke svému cíli musela také bojovat s protistranou, která je označovala za „vrahy“ či „vyznavače smrti“.
To jsou také výzvy, se kterými se musela agentura Ogilvy při tvorbě kampaně vyrovnat. Jak se k tomu postavili popisuje pro LBB Online její kreativní ředitel Cesar Chinchilla:
„Kampaň vznikala více než čtyři roky. Od začátku jsme věděli, že to bude obtížný úkol. (...)
Cesta začala klepáním na dveře několika vládních a diplomatických úřadů, individuálním lobbováním u zainteresovaných stran a setkáními se spojenci GEPAE.
Zjistili jsme, že doma před námi zavírají dveře. A tak nás to napadlo: řešení vyžaduje překročení hranic. Musíme vybudovat platformu mimo honduraskou jurisdikci a umožnit ženám vzít si pilulku beze strachu z postihu.“
Kampaň se dočkala mimořádných výsledků. Dosáhla 268 milionů organických impresí a 180 milionů v organickém dosahu. Celé 2 miliony lidí pak podepsalo petici za úpravu zákona.
Na základě těchto výsledků se organizace konečně dočkala pozornosti vlády. 8. března 2022 se její zástupci setkali s novopečenou prezidentskou Hondurasu Xiomarou Castro, která v té době byla v úřadu teprve měsíc. Prezidentka jim slíbila, že se osobně zasadí o změnu zákona.
O rok později, v březnu 2023, svůj slib dodržela. Antikoncepčí pilulka pro „den poté“ již není v Hondurasu nelegální.
Zdroj: LBB Online, Provoke Media, Human Rights Watch