Kontroverzní reklama značky Adidas dostala v Británii stopku. Vadila odhalená ženská ňadra
Že nahota prodává? Vypadá to, že v dnešní době spíše pohoršuje. Nebo to minimálně platí pro značku sportovního oblečení Adidas, které Britská rada pro reklamu (Advertising Standards Authority, ve zkratce ASA) zakázala kampaň na sportovní podprsenky, protože ukazovala odhalená ženská ňadra. Značka uvedla v únoru na trh novou kolekci sportovních podprsenek a spustila kampaň, která zdůrazňovala jedinečnost a rozmanitost každé ženy a propagovala tak celkem 72 velikostí podprsenek, které je možné si v této řadě zakoupit. Plakáty vyobrazují 62 a 64 snímků ňader různých velikostí, tvarů i barev pleti společně se sloganem:„Důvody, proč jsme nevyrobili jen jednu novou sportovní podprsenku." Na Instagramu a Twitteru se pak objevila ňadra dvou desítek žen s komentářem: „Věříme, že si ženská ňadra všech tvarů a velikostí zaslouží podporu a pohodlí. To je důvod, proč naše nová řada sportovních podprsenek obsahuje 43 stylů, takže každý si to pravé právě pro sebe."
Poněkud paradoxně to však reklama podporující trend „body positivity” a diverzitu ženského těla schytala za příliš explicitní obsah a objektivizaci žen. Samotná ASA obdržela celkem 24 stížností, z nichž některé uváděly, že obsah reklamy ženy sexualizuje a redukuje na jedinou část těla, dalším vadil explicitní obsah, který je nevhodný pro děti a mladistvé. ASA se ke kampani vyjádřila následovně: „Ačkoli jsme se nedomnívali, že způsob, jakým byly ženy zobrazovány, byl sexuálně explicitní nebo je objektivizoval, usoudili jsme, že zobrazení nahých prsou je pravděpodobně považováno za explicitní nahotu.” Dále uvedla, že byly plakáty nevhodně zacíleny a vystaveny na místech, kde mohou pohoršovat. Další kontroverzi kampaně shledala v tom, že hlavním předmětem reklamy byla ňadra jako taková a nikoliv propagovaný produkt, který byl zmíněný jen v doprovodném textu. ASA tak reklamu ve Velké Británii zakázala a požádala značku, aby obsah upravila.
A jak se k této situaci staví Adidas? V rozhovoru pro Business Insider značka uvedla, že byla kreativa navržena tak, aby ukázala rozmanitost ženských prsou a zdůraznila tak důležitost správné podpory. Obrázky byly oříznuty z toho důvodu, aby byla chráněna identita modelek, které se však do kampaně samy přihlásily a s její myšlenkou se plně ztotožňují. Samotnou grafiku pak konzultovala s Výborem pro reklamní praxi, který obrázky za sexistické neoznačil, varoval však před rizikem vyobrazení nahoty. Značka tak v důsledku toho volila pro umístění billboardů místa, která nebyla v blízkosti škol a náboženských míst.
Závěrem pak tiskový mluvčí Adidas dodal, že si značka je vědoma toho, že rozhodnutí ASA souviselo s tím, že byla kreativa použita necíleně a ne tolik se samotným obsahem a jeho poselstvím, za kterým si značka hrdě stojí. „Ve společnosti Adidas věříme, že každý ve sportu si zaslouží být podporován. To je důvod, proč neúnavně inovujeme, abychom vyhověli potřebám naší rozmanité komunity a pomohli více lidem zažít přínosy sportu, které mění život.”
Ačkoliv tak Adidas zákaz bere sportovně, nabízí se otázka, zda je ve 21. století vyobrazení ženských ňader skutečně natolik kontroverzní, aby musela být kampaň zakázána. Zvláště pak s ohledem na silné poselství podporující ženskou komunitu — ať už v pozitivním přístupu ke svému tělu nebo v budování vztahu ke zdraví prospěšným sportovním aktivitám.
Zdroje: Business Insider, BBC, Daily Mail