Lidé s vlivem v hledáčku obchodníků
Na socálních sítích jsme všichni zásobárnou dat o tom, co jsme si koupili, kde se nám co líbí a kolik přátel reaguje na naše statusy. Jednou ze společností, kterou tato data zajímají je i Klout. Sleduje aktivitu jednotlivých uživatelů napříč sociálními sítěmi a odezvu okolí. Jednoduše se snaží změřit vliv, kteří jednotliví sociální uživatelé mají.
K čemu je takové vysoké Klout skóre dobré? Hýčkají si ho všichni konzultanti v marketingu, sociálních médiích či PR, kteří se živí na vlastní pěst, a musí si tak budovat jméno. Vysoká „sociální hodnota“ ale může mít výhody i pro firmy, jež tak identifikují své brand ambasadory. Takto vyvolení uživatelé pak od nich dostanou nepsanou dárky či přednostní právo pro testování produktů. Samozřejmě se pak dle nepsaných dohod očekává výměna za nenápadnou propagaci ve formě osobního doporučení. Klout skóre je tak důležitým ukazatelem, kterému by společnosti měly začít přikládat větší význam.
O síle osobního doporučení se společnosti přesvědčují dnes a denně. Kosmetický a módní průmysl ale nejsou jediná odvětví, která využívají vlivných jedinců na propagaci svých produktů. Význam vlivných lidí si uvědomili v USA již v roce 2004 při prezidentských volbách, kdy díky zkoumání vlivných skupin byly identifikovány mikroskupiny voličů - například fotbalové a hokejové mámy, na něž se potom specificky cílilo. Data se sbírala na základě spotřebního a volebního chování. Fotbalová máma je charakterizovaná jako pracující vzdělaná bílá žena, která založila rodinu v 90. letech a dnes vede své děti k fotbalu (pochopitelně k tomu "evropskému"). Ve Spojených státech je to záležitost obvykle bohatších předměstí.
V našich končinách obdrželo v rámci kampaně na telefon Nokia Lumia nové přístroje několik významných osobností českého Twitteru s předpokladem, že se o své zážitky podělí se svým početným publikem, které se v mnohém skládá z nadšenců pro moderní technologie.
Díky možnosti zjišťovat vztahy a průběh komunikace mezi lidmi je možné mapovat mediální a informační pohyby. To je pochopitelně pro společnosti významným přínosem. Dá se tak například sledovat, jak vlivné jsou jednotlivé celebrity, jako jsou v USA třeba Oprah Winfrey nebo Justin Bieber a jak se šíří virální videa. V menším měřítku jde ale i vytipovat vlivné uživatele v mnohem užších segmentech. Do postavení významného novináře, kterého mu nadbíhají PR agentury, se tak můžete dostat klidně i vy, a to i bez příslušnosti k redakci vlivného mediálního titulu. Bez vysokého Klout skóre se už ale pravděpodobně neobejdete.
Zdroj: www.mashable.com