Marketing Journal Podcast: S Pavlou Hladíkovou z VUT o tom, jak zaujmout generaci Z a přimět ji ke studiu technických oborů
Pavla Hladíková v aule rektorátu VUT. foto: Petr Michl
Univerzitní marketing v Česku dlouho ve snaze zaujmout středoškoláky tápal a do širokého povědomí se dostal maximálně s nějakým virálem, který se začal šířit spíše s posměšných důvodů. Na Vysokém učení technickém v Brně se nicméně v tomto ohledu dějí zázraky.
Mnoho let v řadě dokáže přicházet s kampaněmi, které nejsou lascivně podbízivé, přesto jsou ale schopné upoutat generaci Z a zároveň v sobě nesou poselství hodné univerzitního prostředí. Z velké části je za to zodpovědná Pavla Hladíková (dříve Ondrušková), která má na VUT na starosti online marketing a právě náborové kampaně. Jí vedená kampaň Sem patřím získala mezinárodní ocenění univerzitního marketigu EUPRIO a sama Pavla za ni pak získala ocenění Mladý Delfín v rámci soutěže Marketér roku 2017.
Pavla Hladíková byla hostem dalšího Marketing Journal Podcastu, v kterém se dozvíte:
-
- Kolik lidí se rozhoduje o studii na VŠ na poslední chvíli a kolik to má rozmyšleno třeba už v předchozích ročnících na střední.
- To, že náborová kampaň není jen o vtipném videu odkazujícím na microsite.
- Jakou roli hrají roadshows po středních školách a dny otevřených dveří na fakultách.
- Jak jde zapojit influencery do propagace školy, co studují.
- Jak snížit studijní neúspěšnost a proč stojí za to postavit na boji proti ní akviziční kampaň.
- Jak se proměnily návyky středoškoláků za poslední dva roky.
- Jestli přijde někdy chatbot v Messengeru místo studijního oddělení.
- Kolik lidí se rozhoduje o studii na VŠ na poslední chvíli a kolik to má rozmyšleno třeba už v předchozích ročnících na střední.
Zmáčkněte play.
Nahrávku rozhovoru si můžete například stáhnout do mobilu na tomto odkazu (klikněte poté na tři tečky na pravé straně přehrávače). Nejlépe ovšem uděláte, když si přidáte Marketing Journal Podcast také na vaší podcastové aplikaci. Měl by být dohledatelný na hlavních platformách, včetně Spotify, Google Podcasts nebo Stitcheru.
Kampaně, které v podcastu zazní
Podcast jsme proložili ukázkami z řady kampaní VUT. Níže nabízíme jejich přehled. Mžete si je tak po poslechu užít i v audiovizuální formě a v plné délce.
Miluji tě, mé VUT (2013)
Příběh outsidera stvořeného pro techniku, sborový zpěv, odkazy na seriál IT Crowd a píseň, kterou si studenti VUT (mimo zkouškové období) někdy dosud zapějí.
Za klip vycházející ze subkultury nerdů získalo VUT bronzového Louskáčka a ocenění za Nejkreativnější marketingový počin roku 2013. Jednalo se v českém prostředí o první netradiční videoprodukci vysoké školy. Do té doby univerzity točily konvenční klipy ukazující zejména laboratoře a spokojené studenty.
Vlk z VUT - Wolf of BUT (2014)
Kampaň uvedená Fakultou elektrotechniky a komunikačních technologií má skvělý spád, jasně odkazuje na film Vlk z Wall Streetu a nepůsobí to trapně. Je ale příhodné stavět náborový spot vysoké školy na sexistickém alfa samci, co má všechno na háku? To už je otázka, na kterou si odpovídá každý jinak. Potenciální studentky ale pravděpodobně negativně.
VUT FU: Technika života (2015)
Kampaň VUT FU, za kterou kreativně stojí Adam Hrubý, čerpá z poetiky budhistických klášterů a jednoho mnicha z tohoto prostředí zasadí rovnou na VUT.
#nejsemidol (2016)
V kampani z roku 2016 nikdo nezpívá, ženy nečekají v kleče u nohou vystajlovaného Vlčka na piškot a nikdo neodmítá nabídky práce z Googlu. Nová kampaň VUT opustila svět nadsázky a klišé, místo toho vsadila na studenty a na to, co mají v hlavě.
V této kampani byl naplno využit systém extras videí. Týká se to těch humorných, v nichž můžete vidět například fiktivní fashion vlogerku Vanity Vandu, která vystihuje, jak být nerdy cool. Vanity Vanda se stala mimochodem postavou doplňující i kampaně VUT v některých dalších letech.
I těch, do kterých byli zapojeni studenti, aby v pětivteřinových (v prerollech nepřeskočitelných) spotech sdělovali hlavní benefity studia. Vždy přitom končili apelem: „Následuj mozek. Pojď na VUT."
Hlavní video kampaně, které je manifestem proti „zneužívání” nerdů, je doplněno také dalšími, v nichž se k fenoménu vyjadřují známé osobnosti českého internetu. V nich Petr Brodilová z Googlu definuje brýle jako technologii lásky, známý programátor a amatérský bavič David Grudl mluví hlavně o Nette, Marek Prchal z pohledu reklamního kreativce říká: „Nerdi jsou prostě supiš. Dáš do reklamy nerda a to prostě maká."
Sem patřím (2017)
Po mírně sexistiském Vlčkovi z VUT přišel pořádný girl empowerment. Kampaň „Sem patřím“ jasně hlásala, že na techniku mají i holky.