McDonald's a Burger King rozpoutaly AI přestřelku s pomocí ChatGPT. Nakonec se směje Subway
Snaha zapojit generativní AI do práce profesionálů v marketingu se stala evergreenem posledních měsíců. Ne tak často ale můžete vidět výsledek hrátek s ChatGPT přímo na venkovních reklamách, a o to vzácnější je s ním dokonce přimět konkurenci k reakci.
Přesně to se nicméně stalo v Brazílii, kde se do sebe takto pustily značky, které mají se vzájemnými veřejnými špílci bohatou historii: McDonald's a Burger King.
Zástupci první značky se obrátili na ChatGPT s otázkou: „Který burger je tím nejvíc ikonickým na světě?“
A nutno říct, že dostali odpověď, kterou očekávali:
„I když na světě existuje mnoho ikonických hamburgerů, celosvětově nejuznávanějším hamburgerem je pravděpodobně Big Mac od McDonaldu. Big Mac, který byl poprvé představen v roce 1967, se stal synonymem pro rychlé občerstvení a samotný McDonald's. Burger se skládá ze dvou hovězích placiček, salátu, sýra, kyselé okurky, cibule a charakteristické "speciální omáčky" podávané v třídílné sezamové housce. Big Mac je tak ikonický, že má dokonce svůj vlastní index měření, Big Mac Index, což je neformální způsob porovnávání kupní síly různých měn."
Tuto odpověď v McDonald's vytiskli na plakát do CLV panelu, a to s barvou písma chytře připomínající rozvrstvení jednotlivých ingrediencí v Big Macu.
V Burger Kingu ovšem nelenili a ChatGPT položili dotaz: „Který burger je ten největší?“
Odpověď je pravděpodobně potěšila:
„Whopper od Burger Kingu je největší co do velikosti a množství ingrediencí. Burger je známý svou velkorysou velikostí a skládá se z na ohni grilované hovězí placky, sezamové housky, sýra, rajčat, nakládané zeleniny, cibule, majonézy a kečupu. Je považován za robustní a sytý hamburger, který je vhodnou volbou pro ty, kteří si chtějí dopřát vydatnější jídlo. Je však důležité si uvědomit, že velikost a počet ingrediencí se může v jednotlivých zemích nebo regionech lišit."
I proto ji ve stejném stylu dali na svůj CLV panel. Obzvláště vedle sebe vypadá tento boj slovy kouzelně.
Ne nadarmo se ovšem říká, že když se dva perou, třetí se směje. Další fast-foodový řetězec Subway vstoupil do bitvy, kterou se svou stopu (30 centimentrů, pozn. red.) dlouhou bagetou nemohl prohrát. Jeho marketéři se zeptali ChatGPT, jak si BigMac a Burger King velikostně vedou ve srovnání s jeho „Footlongem“. A ano, to se nedá ani srovnávat. Jsou výrazně menší.
Než si začneme trhat vlasy nad tím, jak dokáže generativní AI nahradit i skvělé reklamní kreativce, připomeňme si, že kreativní nápad zde nebyl v odpovědi, kterou vám najde i klasické internetové vyhledávání. Ten spočíval spíše v typografickém zpracování odpovědi do plakátu a jistě by to nešlo i bez odvahy si prosadit překlopení celkem banálního sdělení do reálné kampaně.
V Burger Kingu jsou četnými vzájemnými šarvátkami z minulosti vyhlášení a nezklamali ani teď. Strategicky odvážné bylo ovšem vstoupit do bitvy mimo kategorie hamburgerů a říct jako Subway, že i vy jste alternativa, s kterou by měli lidé primárně hladoví po „krávě v housce“ počítat.
Nelze ale pominout i to, že největší služby se zde dostalo někomu jinému: přímo ChatGPT.
Tip redakce
Jak zapojit AI do vašeho marketingu? Přesně na to vám odpoví už tento čtvrtek 22. června konference AI Restart.