Nativní videa sdílí lidé na Facebooku 3x častěji než cokoliv jiného
Zástupci Facebooku nedávno prohlásili, že do pěti let bude news feed uživatelů obsahovat pravděpodobně jen video. Ve skutečnosti ale tento okamžik může přijít mnohem dříve. Vzhledem k poslední změně algoritmu news feedu, který nyní upřednostňuje příspěvky přátel před příspěvky stránek, se totiž stránky musí mnohem více snažit svým obsahem uživatele skutečně zaujmout.
V tiskové zprávě oznamující zavedení nového algoritmu totiž Facebook říká: „Specifický dopad na distribuci vaší stránky a další metriky záleží na složení vašeho publika. Pokud je například váš refferal traffic výsledkem sdílení vašeho obsahu uživateli a jeho následného lajkování a komentování jejich přáteli, bude dopad menší než v případě, kdy většina vaší návštěvnosti přichází přímo z vašich příspěvků." Jinými slovy řečeno, teď bude mnohem více záležet na tom, aby lidé příspěvky stránek skutečně lajkovali, komentovali nebo sdíleli. V opačném případě se organický dosah jejich příspěvků výrazně sníží. A právě publikování videí se zdá být tou správnou cestou, jak své fanoušky zaujmout a „donutit“ k nějaké interakci s příspěvkem.
Server Marketing Land se na poměr sdílení různých tipů příspěvků podíval důkladněji. Pomocí analytického programu NewsWhip analyzoval data nejpopulárnějších stránek vydavatelů na Facebooku (uvedených v seznamu NewsWhip’s April 2016 ), mezi nimiž jsou například stránky serveru BuzzFeed, zpravodajství The New York Times nebo televize CBS. Do analýzy zařadil na 300 nejvíce sdílených videí, fotografií, textových příspěvků, odkazů na stránky vydavatelů a také příspěvků, v nichž odkazy na webové stránky vydavatelů sdíleli na svých profilech přímo samotní uživatelé. Celkem tak analýza zkoumala na 1 500 příspěvků různých typů. A jaké byly její závěry?
Native videa, tedy videa nahraná přímo na Facebooku, která se při procházení news feedem spouští automaticky, zaznamenala více než tři krát více sdílení než jakýkoliv jiný druh příspěvků, které vydavatelé na svých stránkách sdíleli, nebo odkazů na stránky vydavatelů sdílených přímo na profilech uživatelů.
To naznačuje, že pokud vám nový algoritmus bude chtít ukázat nějaký příspěvek od BuzzFeedu, pravděpodobně si vybere spíše video, které budete moci sledovat přímo na Facebooku, než aby vás přes externí odkaz poslal pryč na webové stránky vydavatele.
Záleží ale samozřejmě i na dalších faktorech. Facebook například také vyhodnocuje pravděpodobnost, s jakou právě vy kliknete na odkaz na článek nebo zhlédnete video. Pokud proti sobě v takovém případě „soupeří“ odkaz na instant article, tedy článek, který si můžete přečíst přímo na Facebooku, a video, může článek klidně vyhrát. Jeho čtením vás totiž Facebook přiměje strávit na síti delší čas, než kdybyste se jen podívali na krátké video. Tato situace jej ale spíše výjimečná a videa články v news feedu poráží na plné čáře.
Na zobrazování příspěvků podle nového algoritmu se můžeme podívat ještě jinak: mezi třemi stovkami nejvíce sdílených příspěvků napříč všemi 35 analyzovanými stránkami bylo 186 nativních videí, 69 odkazů na články a 45 fotek. To znamená, že v závislosti na tom, jak striktně nový algoritmus upřednostňuje při vyhodnocování příspěvků k zobrazení počty jejích sdílení a za jak reprezentativní vzorek můžeme stránky největších vydavatelů považovat, jsou nativní videa pravděpodobně nejjistější cestou, jak obsah ze stránky dostat do news feedu uživatelů.
Zajímavý je pak pohled na statistiku ohledně příspěvků, v nichž obsah vydavatelů sdílí uživatelé sami od sebe na svých profilech. Ačkoliv míra sdílení videí je zde podobná jako u příspěvků publikovaných samotnými vydavateli, v počtu lajků a komentářů vedou odkazy na webové stránky vydavatelů.
Celou analýzu zpracovanou Timem Petersonem naleznete na serveru Marketing Land.