Nestlé zaplatilo 7,15 miliard dolarů za práva k prodeji a distribuci produktů Starbucks
Společnost Nestlé SA oznámila v pondělí uzavření kontraktu ve výši 7,15 miliard dolarů s kávovým gigantem ze Seattlu, společností Starbucks Corp. Ten jí umožňuje prodávat a distribuovat globálně produkty značky Starbucks i mimo její vlastní kavárny.
Společnost Nestlé tímto krokem reaguje mimo jiné na masivní posun ve spotřebitelských preferencích. S ohledem na boom v zájmu o zdravé stravování totiž přesouvá své podnikatelské zájmy od cukrovinek do oblasti kávy, kojenecké výživy nebo péče o zvířata. Důkazem toho je také letošní prodej části cukrovinkářského průmyslu dalšímu gigantovi v této oblasti, společnosti Ferrero SpA, za 2,8 miliardy dolarů.
Část (baleného) produktového portfolia Starbucks. Zdroj: Starbucks
Nestlé se také snaží vylepšit si svou pozici na severoamerickém trhu, kde značky Nestlé ani Nespresso dosud nesklízely valné úspěchy. Trhu zde vévodí právě Starbucks s ročními tržbami přes 2 miliardy dolarů. Ve svém vyjádření tento aspekt potvrdil i generální ředitel společnosti Nestlé, Mark Schneider: „Na americkém trhu s kávou jsme byli až doposud výrazně pozadu, tato dohoda nám však umožňuje tento skluz dohnat.”
A jaké výhody plynou z podepsaného kontraktu pro Starbucks? Podle analytiků společnosti Susquehanna International Goup růst podnikatelských aktivit společnosti v zahraniční zpomalil. Právě tento problém by však mělo vyřešit právě využití globální distribuční síly společnosti Nestlé mimo Ameriku. Samotný výtěžek z prodeje práv pak společnost plánuje využít k tomu, aby vrátila peníze akcionářům a urychlila program zpětného odkupu akcií.
Z krátkodobého hlediska se tedy jedná o výhodný obchod pro obě společnosti. Otázkou však zůstává, zda nemůže především značce Starbucks z toho dlouhodobého spíše uškodit. V posledních letech spotřebitelé volají po příběhu značky a její autenticitě. Právě ta však může prodejem práv utrpět. Nestlé sice uvádí, že se jméno společnosti neobjeví na žádném z produktů Starbucks a že se nechystá ani spustit prodej Starbucks kapslí do svého Nespressa (což by milovníci kávy jistě ocenili), stále může pozici značky výrazně ohrozit, například tím, že se bude zaměřovat výhradně na své obchodní cíle, nikoliv na jednotnou prezentaci značky Starbucks a její posílení na trhu.
V dnešní době může i takového giganta jako je Starbucks sesadit z jeho kávového trůnu malá značka se silným příběhem, která si zakládá na komunikaci se zákazníkem, vlastní autenticitě a přímé distribuci k zákazníkovi.
Zdroje: bloomberg.com, forbes.com, theguardian.com , news.starbucks.com